Katupöly

15 artikkelia

Onko Ruotsissa toteutettu nastarenkaiden käyttökielto tietyillä katuosuuksilla vähentänyt hiukkaspäästöjä?

Nastarenkaiden käyttö on Ruotsissa kielletty tietyillä katuosuuksilla kolmessa kaupungissa: Tukholmassa, Uppsalassa ja Göteborgissa. Ruotsin kokemukset eivät yksiselitteisesti puhu nastarenkaiden käytön rajoittamisen puolesta. Esimerkiksi Uppsalassa PM10-hukkaspäästöt eivät laskeneet nastarenkaiden …

Miksi Ruotsissa on päädytty rajoittamaan nastarenkaiden käyttöä?

Euroopan komissio on uhannut Ruotsia maksuilla, mikäli maa ei saa vähennettyä ilmanlaadun hiukkastasoja tietyillä alueilla. Tämän takia ilmanlaadun epäpuhtauksista eniten kärsineissä kaupungeissa on tehty useita erilaisia toimenpiteitä ilmanlaadun parantamiseksi, mukaan lukien nastarenkaiden käyttör…

Pitäisikö nastarenkaiden käyttöaikaa lyhentää?

Ei pitäisi. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun tai pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin. Laki mahdollistaa harkinnan, ja nastarenkaita voi käyttää muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Harkinnanvarainen ja mahdollisesti nykyistä pidempi käyttöaika on tarpeen va…

Vähenisikö katupöly, jos autoilijat käyttäisivät vain kitkarenkaita?

Pelkkien kitkarenkaiden käyttö ei juurikaan vähentäisi katupölyä, koska kitkarenkaiden yleistyvä käyttö edellyttää hiekoituksen ja suolauksen lisäämistä, ja hiekoitus on yksi merkittävimmistä katupölyn lähteistä. Nykyiset nastarenkaat ovat pitkälle kehitettyjä huomioimaan nastojen vaikutus katupölyn…

Aiheuttavatko nastarenkaat katupölyä?

Nastarenkaat vaikuttavat osaltaan katupölyn syntymiseen. Nastarenkaita on kuitenkin kehitetty viime vuosina entistä ympäristöystävällisemmiksi ja siten entistä vähemmän katupölyä aiheuttaviksi. Katupölyn vähentämisessä tulisi keskittyä siihen, miten ja kuinka paljon katuja hiekoitetaan, sekä katujen…

Miten katupölyä voidaan vähentää?

Katupölyä saadaan vähennettyä monin eri keinoin. Merkittävin niistä on katujen kunnossapito ja siivous. Myös sillä, miten ja kuinka paljon katuja hiekoitetaan on merkittävä vaikutus katupölyn muodostumiseen. Keliolosuhteet vaikuttavat ilmassa olevan pölyn määrään ja leviämiseen, mutta siihen on vaik…

Mistä katupöly syntyy?

Katupölyn syntymiseen vaikuttavat monet tekijät, joista merkittävimmät ovat katujen hiekoitus ja katujen kunnossapito erityisesti talven jälkeen. Muita tekijöitä ovat muun muassa katujen kosteus, tuulen nopeus, ilman lämpötila, tien päällystemateriaalin kulumiskestävyys ja kulumismekanismi, liikenne…

Pitäisikö nastarenkaiden käyttöä rajoittaa?

Käyttöä on jo rajoitettu Pohjoismaissa. Esimerkiksi Suomessa nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun tai pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin. Nastan paino ja sen aiheuttama tienkuluma ovat tarkkaan säänneltyjä. Nastarenkaiden käyttö parantaa liikenneturvallisuutta talviolosuhte…

Pitäisikö nastarenkaiden käyttäjille asettaa käyttövero?

Nastarenkaiden käyttö parantaa liikenneturvallisuutta talviolosuhteissa. Nastarenkaiden käyttömaksulla olisi kielteisiä sosiaalisia vaikutuksia, koska se vaikeuttaisi nastarenkaiden hankintaa heikommin toimeentulevien parissa, joilla jo entuudestaan on todennäköisimmin käytössään ajoneuvo, jossa on …

Millä tavalla katupöly on vaarallista?

Suurimman riskin ja vaarallisimmat seuraukset aiheuttavat pienhiukkaset (kokoluokka PM2.5), erityisesti kaupunkialueilla, joissa altistuminen on suurinta. Pienhiukkasten lähteinä ovat mm. kaukokulkeuma, liikenteen pakokaasupäästöt, puun polttaminen, teollisuuden päästöt jne. Renkaat eivät ole pienhi…

Mitä rengasvalmistajat ovat tehneet katupölyn vähentämiseksi?

Rengasvalmistajat tekevät jatkuvasti laajamittaista kehitystyötä, jonka ansiosta nastarenkaat aiheuttavat entistä vähemmän katupölyä. Myös kesällä 2013 Suomessa voimaan tullut maailman tiukin nastarengaslainsäädäntö asettaa vaatimuksia, joiden ansiosta nastarenkaat kuluttavat maantietä vieläkin vähe…

Ovatko hengitettävät PM10-hiukkaset vaarallisia terveydelle?

Euroopan ympäristökeskus (2016) ja Maailman terveysjärjestö (2013) arvioivat, että suurimman riskin ihmisille aiheuttavat pienhiukkaset (PM2.5), joiden halkaisija on alle 2,5 mikrometriä, eivät hengitettävät hiukkaset, joiden halkaisija on alle 10 mikrometriä. Pienhiukkaset ovat haitallisia, sillä m…

Lisääntyisivätkö onnettomuudet, jos autoilijat siirtyisivät pelkästään kitkarenkaiden käyttöön?

Siirtyminen pelkkien kitkarenkaiden käyttöön saattaisi lisätä merkittävästi onnettomuuksien määrää talviolosuhteissa. Kitkarenkaiden osuus rengasriskin sisältäneissä kuolonkolareissa korostuu suhteessa niiden osuuteen talviliikenteessä. VTT:n (2014) tutkimuksen mukaan 21 prosentilla onnettomuuden ai…

Miten nastarenkaiden myynti on kehittynyt Ruotsissa?

Paikallisista rajoituksista huolimatta nastarenkaiden myynti on pysynyt lähes ennallaan Ruotsissa. Vuonna 2016 nastarenkaiden osuus oli Europool Swedenin mukaan 59 prosenttia ja kitkarenkaiden osuus 41 prosenttia myydyistä talvirenkaista. Vuonna 2010 nastarenkaiden osuus oli 56 prosenttia. Ruotsin y…

Mitä ovat mikrohalkeamat?

Pieniä, pinnallisia mikrohalkeamia voi tulla renkaiden vanhetessa tai altistuessa liian pitkään esimerkiksi auringonvalolle. Nämä pienet halkeamat eivät vaikuta renkaiden ajo-ominaisuuksiin. Jos renkaan pintaan tulee syvempiä tai erottuvampia halkeamia tai muuta epätavallista, pyydä aina rengasammat…

Ota meihin yhteyttä

Jos et löytänyt vastausta kysymykseesi, voit aina ottaa yhteyttä meihin.

Mikäli haluat olla meihin yhteydessä muilla keinoilla, tarkemmat yhteystietomme löydät täältä.