Lisääntyisivätkö onnettomuudet, jos autoilijat siirtyisivät pelkästään kitkarenkaiden käyttöön?
Siirtyminen pelkkien kitkarenkaiden käyttöön saattaisi lisätä merkittävästi onnettomuuksien määrää talviolosuhteissa. Kitkarenkaiden osuus rengasriskin sisältäneissä kuolonkolareissa korostuu suhteessa niiden osuuteen talviliikenteessä. VTT:n (2014) tutkimuksen mukaan 21 prosentilla onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista ajoi kitkarenkailla, vaikka vain 11 prosenttia kaikista kuljettajista käytti kitkarenkaita. Lisäksi nastarenkaat karhentavat jäistä tienpintaa, minkä takia tienpinnan kitkataso on parempi myös kitkarenkailla ajaville autoille. Jos nastarenkaiden määrä liikenteessä putoaisi alle 50 prosentin, kitkataso laskisi merkittävästi.
Liikenneturvallisuustutkija Mikko Malmivuon (2012) laskelmien mukaan kitkarenkaiden käyttöasteen kaksinkertaistaminen Helsingissä (24 % -> 48 %) lisäisi tilastoituja henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia noin 10–60 kappaletta vuodessa. Koska tilastoidut onnettomuudet ovat vain noin viidesosa todellisista, todellinen onnettomuuslisäys olisi noin 50–300 kappaletta vuodessa. On todennäköistä, että kitkarenkaisiin siirtyvät kuljettajat liikkuisivat myös muualla kuin Helsingissä ja Helsinkiin johtavilla valtateillä. Vajaa neljännes onnettomuuksista tapahtuu lumisella tai jäisellä kelillä.
Ruotsin liikennevirasto Trafikverket suosittelee nastarenkaiden käyttöä autoissa, joissa ei ole ABS-jarruja. Viraston tekemien tutkimusten mukaan kitkarenkaisiin verrattuna nastarenkaat vähentävät kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrää 42 prosentilla autoissa, joissa ei ole ABS-jarruja ja luistonestojärjestelmää. Myös jalankulkijoiden liukastumisonnettomuudet suojateillä kasvaisivat, jos autoilijat siirtyisivät pelkästään kitkarenkaiden käyttöön.
Lue lisää kitkarenkaista
Lue lisää nastarenkaista