Äärinopeuksissa korostuu myös huippuluokan renkaiden rooli. Ne ovat auton ainoat kosketuskohdat ajoalustaan. Huimavauhtisessa ajossa liukkaalla jäällä renkailta kaivataan maksimaalista pitoa, kovaa rakenteellista kestävyyttä ja auton vahvaa suorituskykyä vastaavaa käsiteltävyyttä.
Nopeuden ja kestävyyden yhtälö on poikkeuksellisen kova. Kun auto etenee 331 km/h, sekunnin aikana auto kulkee yli 92 metriä. Huippunopeuksissa renkaisiin kohdistuu suunnaton voima, ja niiden halkaisija venyy jopa 15-20 mm. Ilmanvastuksen kasvaessa myös pitoa vaaditaan entistä enemmän auton vauhdin kiihdyttämiseksi.
"Rajoja etsimällä voi oppia uutta, joka sitten näkyy ja tuntuu kaikissa tuotteissamme"
- Kovissa vauhdeissa ja vaativissa olosuhteissa testaaminen on yksi merkittävä osa talvirenkaiden kehitystyötä. Rajoja etsimällä voi oppia uutta, joka sitten näkyy ja tuntuu kaikissa tuotteissamme, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sanoo.
Guinnessin organisaatio määrittelee jäälläajon maailmanennätykselle tarkat säännöt. Yhden kilometrin matkaan kuluva aika mitataan radan molempiin suuntiin ajettuna. Maailmanennätys on näiden kahden mittauksen keskiarvo. Lähtö on lentävä ja aikaa suoritukseen on yksi tunti. Jään tulee olla luonnollista, eikä sitä saa karhentaa tai käsitellä kemikaaleilla. Renkaiden tulee olla kaupallisesti saatavilla ja hyväksytyt tieliikennekäyttöön siinä maassa, jossa ennätys ajetaan.
Tutustu Nokian Tyres Hakkapeliitta 7 -nastarenkaisiin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-7/