Nokian Renkaat mukana auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätysvauhdissa
Auton kahdella renkaalla ajon uusi maailmanennätys 186,269 km/h rikottiin Suomessa elokuun lopussa. Hurja maailmanennätysnopeus saavutettiin, kun Nokian Renkaiden tuotekehitys, Vianorin osaava varikkotiimi ja tunnettu stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki yhdistivät osaamisensa.
Aurinko paistoi lähes pilvettömältä elokuiselta taivaalta. Tätä päivää oli odotettu: Suomen stunt-kuljettajien kärkikaartiin lukeutuva härmäläinen Vesa Kivimäki oli aikeissa tehdä uuden maailmanennätyksen auton kahdella renkaalla ajossa.
Edellinen auton kahdella renkaalla ajon nopeusennätys oli peräti 19 vuotta vanha – jo vuodelta 1997 – jolloin ruotsalainen Göran Eliason ajoi kahdella renkaalla 181,25 km/h.
Ennätysyritys oli kytenyt Kivimäen mielessä jo pitkään, ja hän oli harjoitellut vuosia tätä hetkeä varten.
– Minulla on vankka 15 vuoden kokemus auton kahdella renkaalla ajosta. Olen aikaisemminkin yrittänyt rikkoa auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätysnopeuden siinä kuitenkaan onnistumatta, Kivimäki taustoittaa.
Kivimäki kuitenkin pian ymmärsi, että ennätyksen rikkomiseksi tarvittiin poikkeuksellisen kestävät renkaat sekä tiimi, joka pystyisi tekemään autoon ja renkaisiin säätöjä sekä mahdollisia korjauksia nopealla tahdilla.
– Siksi otin yhteyttä Nokian Renkaisiin ja Vianoriin yhteistyön merkeissä vuoden 2015 lopulla, Kivimäki kertoo.
Nokian Renkaat ja Vianor alkoivat ilomielin yhteistyöhön Kivimäen kanssa.
– Tuntui hienolta, kun minuun suhtauduttiin vakavasti.
Sääpalvelut syynissä – optimaalisen kelin metsästys
Kun voittoisa kolmikko oli kasassa, tarvittiin vielä optimaaliset sääolosuhteet ennätyksen suorittamiseksi. Ei sadetta, eikä tie saanut olla märkä. Sateen jälkeen olisi kaivattu pikaisesti aurinkoa, mikä ei todellakaan ole Suomessa itsestään selvää. Pinnan, jolla autoa ajettaisiin, tuli olla äärimmäisen kuiva ja tasainen.
– Kelin piti olla juuri oikeanlainen näin vaativaan ajoon. Jouduimme monesti siirtämään suunniteltua ajopäivää pois sateiden ja myrskyjen alta. Päivystimme kotimaisia ja ulkomaisia sääpalveluita, mutta keli, joka tuntui illalla varmalta, saattoi yön aikana muuttua täysin. Suorituspäivän lyöminen lukkoon alkoi jossain vaiheessa tuntua jo mahdottomalta, Kivimäki kertoo.
Viimein sovittiin viikko, jolloin ennätysyrityksen kaikki osapuolet olisivat valmiina toimimaan heti sopivan hetken sattuessa kohdalle. Sääpalveluiden päivystäminen jatkui yhdessä Seinäjoen lentoaseman henkilökunnan kanssa. Kaikki oli enää kelistä kiinni.
Sopiva hetki koitti viimein keskiviikkona 31.8.2016.
Kun kestävyys ratkaisee
Huippunopeuksien ajaminen vaatii optimaalisen sään ja osaavan kuljettajan lisäksi myös renkailta paljon. Etenkin, kun kosketus tiehen on vain kahden kämmenen kokoisen alueen varassa.
– Kahdella renkaalla ajettaessa 150 kilometrin tuntivauhti on helposti saavutettavissa hetkellisesti lähes millä tahansa laadukkaalla renkaalla. Kun nopeus kasvaa siitä suuremmaksi ja vauhtia täytyy ylläpitää, on autossa ja renkaissa oltava huomattavasti enemmän kapasiteettia. Renkaiden sivupinnan kuluminen 180 ja 190 kilometrin tuntivauhdeissa on jo aivan eri luokkaa, ja sillä tasolla ratkaistaan maailmanennätystuloksetkin, Kivimäki selittää.
"Renkaiden sivupinnan kuluminen 180 ja 190 kilometrin tuntivauhdeissa on jo aivan eri luokkaa, ja sillä tasolla ratkaistaan maailmanennätystuloksetkin."
Jotta ennätys olisi mahdollista rikkoa, tarvittiin ennätysautoon mahdollisimman kestävät erikoisrenkaat. Nokian Renkaiden ratkaisu pulmaan löytyi erikoisrakenteesta yhdistettynä Aramid Sidewall-teknologiaan. Aramid Sidewall-teknologian salaisuus on lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössäkin hyödynnetty, äärimmäisen vahva aramid-kuitu. Renkaat tarjoavat kestävyyttä ja suojaa yllättäviin ajotilanteisiin, sillä niiden sivupintarakenne kestää kulutusta ja viiltoja poikkeuksellisen hyvin.
– Maailmanennätystyritykseen vaadittava intohimo ja luova hulluus sopivat myös Nokian Renkaiden tuotekehitykseen. Meidän on kokeiltava uusia asioita ja testattava rajojamme. Kun saamme selville, miten renkaiden rakenteet kestävät kun ne viedään äärirajoille, voimme kehittää entistä turvallisempia ja kestävämpiä renkaita. Tämä palvelee myös tavallisia autoilijoita, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Tuunattu auto, toimiva varikko
Kivimäen ennätysvauhtiin kiihdyttämä auto oli vuosimallia 2012 oleva BMW 330, johon oli tehty muutoksia kahdella renkaalla ajon mahdollistamiseksi ja turvallisuuden takaamiseksi. Auton tasauspyörästö oli lukittu hitsaamalla, ja iskunvaimentajat, joustot ja joustovarat oli muutettu kahdella renkaalla ajoon sopiviksi. Auton teho oli nostettu 400 hevosvoimaan ja sen sisus poistettu tulipalovaaran vuoksi. Kuljettajan penkiksi asennetun asianmukaisen kuppi-istuimen lisäksi turvaa toivat erityiset turvavyöt ja turvakaaret. Polttoaineena käytettiin dieseliä paloturvallisuuden vuoksi – mahdollisessa onnettomuustilanteessa dieselillä on pienempi syttymisvaara kuin bensiinillä.
"Auto olisi kestänyt vaikka sata pyörähdystä katon kautta, eivätkä minun käteni olisi kuin vähän tärisseet illalla saunassa."
– Auto olisi kestänyt vaikka sata pyörähdystä katon kautta, eivätkä minun käteni olisi kuin vähän tärisseet illalla saunassa, Kivimäki selvittää.
Auton nopeutta nostettiin harjoituksissa asteittain, sillä kuljettajan täytyy olla hyvin perillä siitä, mitä renkaat kestävät. Näin taattiin ajon turvallisuus.
– Ajoin tarkoituksella yhden renkaan puhki sekä 120 kilometrin että 170 kilometrin tuntinopeuksilla ajamalla autolla useamman peräkkäisen vedon. Renkaiden kestävyydestä oppii eniten ne rikkomalla, ja näin ajateltiin myös Nokian Renkailla, Kivimäki paljastaa.
Kustomoidun auton ja renkaiden lisäksi uuden maailmanennätyksen tekemisen mahdollisti Vianorin asiantunteva varikkotiimi, joka huolehti ennätysautosta ja -renkaista.
– Koska kaksi ennätysajoa täytyi tehdä tunnin sisällä, maailmanennätys olisi jäänyt vain haaveeksi ilman Vianorin osaavaa henkilökuntaa. Oli ehdottoman tärkeää, että ajojen välillä autoon pystyttiin vaihtamaan renkaita nopeasti, ja että sain jatkuvasti päivitetyn raportin renkaiden kunnosta, Kivimäki kiittelee.
"Koska kaksi ennätysajoa täytyi tehdä tunnin sisällä, maailmanennätys olisi jäänyt vain haaveeksi ilman Vianorin osaavaa henkilökuntaa. "
Vianorin väki ja liikkuva varikkokalusto mahdollistivat sen, että parhaimmillaan renkaat pystyttiin vaihtamaan vanteille, tasapainottamaan ja täyttämään typellä vain muutamassa minuutissa. Meno muistutti toimintaa Formula-varikolla.
– Meikäläinen sai kerrankin vain istua ja ajaa, Kivimäki nauraa.
Ennätysajosta jäi kuitenkin vielä nälkä.
– Minulla on jo visio, että onnistumme vielä ajamaan kahdella renkaalla yli 200 km/h.
Mitä, missä, milloin?
Auton kahdella renkaalla ajon nopeusennätys tehtiin 31.8.2016 Seinäjoen lentoaseman kiitotiellä. Ennätysajo toteutettiin 2 kilometriä pitkällä ja 50 metriä leveällä radalla, joka ajettiin molempiin suuntiin. Matka, jonka aikana saavutettu keskinopeus mitattiin, oli 100 metriä. Ensimmäisellä ajolla saavutettiin keskinopeus 190,074 km/h ja toisella ajolla nopeus 182,463 km/h. Uusi maailmanennätysnopeus 186,269 km/h on näiden tulosten keskiarvo.
Uuden maailmanennätyksen ajoi stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki. Autossa oli alla Nokian Renkaiden Aramid Sidewall -teknologiaa hyödyntävät renkaat. Ennätyspäivänä auton ja renkaiden huollosta vastasi Vianorin varikkotiimi.
Lue lisää:
- Etusivu - Kahdella renkaalla ajon maailmanennätys 2016
- Uusi maailmanennätys auton kahdella renkaalla ajossa on huima 186,269 km/h
- Sopivasti hullu herra Kivimäki
Guinness World Records -organisaatio määrittelee tarkat säännöt kahdella renkaalla ajon nopeusennätykselle. Ajettavan auton tulee olla sarjatuotantoauto eikä ainoastaan ennätysajoa varten valmistettu prototyyppi. Auton pitää ajaa tunnin sisällä sadan metrin etäisyydellä toisistaan sijaitsevien nopeusmittausraporttien läpi molempiin suuntiin, ja maailmanennätys lasketaan näiden kahden mittauksen keskiarvona.