Märkäpito

Turvallisempaa matkantekoa

Märkäpito

Märkäpito on tärkeä turvallisuusominaisuus erityisesti kesärenkaille. Se viestii auton jarrutuskyvystä märällä tiellä. Luokituksessa A on paras, F on heikoin. Luokat D ja G eivät ole käytössä.

Märkäpidoltaan erinomaisilla renkailla on lyhyempi jarrutusmatka, vakaampi ajokäytös ja parempi ohjattavuus.

Märkäpitoluokitus johtaa harhaan 

Renkaan märkäpitoluokitus ei kerro talvirenkaan soveltuvuudesta pohjoisen talveen. Pohjoismaiset nastattomat talvirenkaat eli kitkarenkaat tehdään pohjoisen välillä hyvinkin liukkaisiin talvikeleihin, jäälle ja lumelle. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetuissa kitkarenkaissa on painotettu voimakkaasti nopean ajon ominaisuuksia sulalla kelillä jääpidon kustannuksella.

Ero jarrutusmatkassa neljä autonmittaa


Merkintä kertoo renkaan jarrutusmatkan märällä asfaltilla 80 km/h nopeudesta. Esimerkiksi A- ja F-luokan renkaan välinen ero pysähtymismatkassa on jopa yli 18 metriä eli noin neljä autonmittaa. Vierekkäisten luokituskategorioiden renkaiden ero jarrutusmatkassa on noin yksi autonmitta (3 - 6 m).

» Paras ja heikoin. Luokat A-F yli 18 metriä lyhyempi jarrutusmatka.
» Vierekkäiset luokat. Esimerkiksi B-C autonmitan lyhyempi jarrutusmatka.

Polttoainesäästöt ja tieturvallisuus riippuvat erittäin paljon kuljettajan käyttäytymisestä. Huomioi seuraavat:  

  • Taloudellisella ajotavalla voidaan vähentää polttoainekulutusta huomattavasti
  • Rengaspaine on tarkistettava säännöllisin väliajoin ajoturvallisuuden ja ajomukavuuden optimoimiseksi
  • Liian alhainen ilmanpaine kuluttaa rengasta merkittävästi enemmän, vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja on selvä liikenneturvallisuusriski
  • Vastuullinen autoilija on aina tietoinen renkaidensa ominaisuuksista ja kunnosta. Vain autonsa ja renkaansa tunteva kuljettaja pystyy säätämään tilannenopeuden ja turvavälin vallitsevan kelin mukaiseksi.