Renkaiden tasapainotuksen tarkoituksena on korjata epätasainen painon jakautuminen rengas/vanneyhdistelmässä. Rengas/vanneyhdistelmän ollessa epätasapainossa ne voivat täristä ajon aikana, tehden ajamisesta epämukavaa ja vähemmän turvallista. Tämän lisäksi epätasapainossa olevat renkaat voivat tulla ajan myötä kalliimmaksi, sillä ne kuluvat nopeammin ja kasvattavat auton polttoaineenkulutusta korkeamman vierintävastuksen vuoksi. Epätasapaino renkaissa voi myös aiheuttaa vaurioita auton jousitukselle.
Renkaiden tasapainotus on toimenpide, jossa rengas vanteineen kiinnitetään tarkoitusta varten suunniteltuun laitteeseen, joka havaitsee renkaan värinän sen pyöriessä. Tasapainotuksessa käytettävät painot kiinnitetään joko vanteen sarvialueisiin tai vanteen sisäpintaan.
Mistä tunnistaa huonosti tasapainotetut renkaat?
Seuraavat merkit voivat kertoa siitä, että autosi renkaat tarvitsevat tasapainotusta:
- Renkaat kuluvat epätasaisesti. Voit taata renkaille pidemmän käyttöiän huolehtimalla, että ne myös kuluvat tasaisesti. Sen lisäksi että renkaat ovat tasapainossa, voit huolehtia renkaiden tasaisesta kulumisesta vaihtamalla niiden paikkaa etu- ja taka-akselien välillä aina renkaanvaihdon yhteydessä. Vaihda paremmat renkaat auton taakse ja kuluneemmat eteen.
- Auton ratti tärisee ajettaessa. Ylimääräinen tärinä ei ainoastaan tee ajamisesta epämukavaa, se myös altistaa renkaita ja itse ajoneuvoa vaurioille. Tärinä pahenee, mitä kovempaa autolla ajetaan. Tärinä voi ulottua auton penkkiin asti.
Milloin renkaiden tasapainotus kannattaa tehdä?
Sen lisäksi, että renkaat tulee tasapainottaa aina epätasapainosta kertovien ongelmien ilmetessä, tasapainotus tulisi suorittaa aina, kun rengas irrotetaan vanteeltaan. Tasapainotus voi siis tulla tarpeen esimerkiksi renkaan korjauksen tai muun toimenpiteen yhteydessä. Tasapainotus kannattaa varsinkin, jos renkaiden paikkaa vaihdetaan niiden tasaisen kulumisen takaamiseksi.
Myös täysin tavallinen päivittäinen ajaminen ja renkaiden kuluminen voivat ajan mittaan johtaa epätasapainoon renkaissa. Renkaat voivat joutua epätasapainoon myös tiessä oleviin kuoppiin tai esimerkiksi tienreunaan ajettaessa, varsinkin suuremmilla nopeuksilla.
Ohjauskulmien säätö eli nelipyöräsuuntaus
Kannattaa muistaa, että renkaiden tasapainotus eroaa renkaiden ohjauskulmien säätämisestä. Nämä kaksi toimenpidettä voivat mennä usein sekaisin keskenään. Siinä missä renkaiden tasapainotuksen tarkoitus on parantaa ajomukavuutta sekä vähentää renkaiden kulumista epätasapainoa korjaamalla, ajokulmien säätäminen tulee tarpeeseen, jos renkaissa ilmenee epänormaalia kulumaa.
Ohjauskulmien säätämistä vaativat ongelmat ilmenevät samoin kuin huonosti tasapainotetut renkaat. Säätämistä vailla olevat ohjauskulmat esimerkiksi aiheuttavat renkaiden epätasaista kulumista sekä auton puoltamista suoraan ajettaessa.
Renkaiden pinta ei ole yhteydessä tienpintaan tasaisesti, jos alustageometria ei ole kunnossa. Tällöin auton paino ei ole jakautunut tasaisesti renkaiden välillä ja renkaat kuluvat epätasaisesti. Kun renkaat ovat kontaktissa tienpintaan optimaalisesti auto kuluttaa vähemmän polttoainetta pienemmän vierintävastuksen ansiosta ja renkaat kuluvat tasaisesti.
Yleisesti ajoneuvoissa on säädettävissä pyörän pystykallistuma ja pyörien auraus tai haritus.
Renkaiden tasapainotus takaa tasaisen ajon
Renkaiden tasapainotus kannattaa suorittaa renkaiden vaihdon yhteydessä ja aina, kun autoon tehdään suurempia toimenpiteitä, jotka voivat vaikuttaa renkaisiin. Tasapainotusta vaativat tietysti myös epätasapainosta kertovat ongelmat, kuten ratin tärinä ja renkaiden epätasainen kuluminen. Kun renkaat eivät kulu ennen aikojaan ja niiden vierintävastus on pienin mahdollinen, tulevat tasapainotetut renkaat myös edullisemmaksi autoilijalle itselleen. Tasapainossa olevat renkaat ovat sekä ajomukavuuden että turvallisuuden kannalta tarpeen.