Moni autoilija etsii keinoja säästää rengaskustannuksissa tai helpottaa renkaiden vaihdosta koituvaa vaivaa. Tällöin jotkut päätyvät ajamaan kitkarenkailla ympäri vuoden tai nyppivät nastat pois kuluneista nastarenkaista. Nämä keinot kuitenkin heikentävät turvallisuutta huomattavasti, eivätkä ole yhtä kestävä ratkaisu kuin laadukkailla kesärenkailla ajaminen.
Yksi renkaan käyttöikään vaikuttavista renkaan ominaisuuksista on sen kulutuspinnan urasyvyys, joka pienenee sitä mukaa, kun renkaalla ajetaan. Talvirenkaiden pienin sallittu urasyvyys on 3 mm. Kesärenkailla vastaava minimiraja on 1,6 mm. Urasyvyys ei ole kuitenkaan ainoa asia, joka vaikuttaa renkaiden turvallisuuteen.
Nypityt nastarenkaat kesärenkaina
Nastojen nyppimisellä tarkoitetaan toimenpidettä, jossa talvirenkaiden nastat poistetaan renkaasta manuaalisesti. Toimenpiteellä pyritään pidentämään talvirenkaiden käyttöikää. Nastojen irrottaminen on kuitenkin hidasta ja raskasta työtä, jossa rengas vahingoittuu helposti. Nastojen poistaminen renkaista vaikuttaa lisäksi heikentävästi renkaan turvaominaisuuksiin esimerkiksi vähentämällä renkaiden pitoa. Tästä syystä nastojen nyppiminen ei ole suositeltava toimenpide tai toimiva vaihtoehto oikeanlaisille kesärenkaille.
Kitkarenkailla ajaminen kesällä
Kitkarenkaat eivät myöskään sovellu käytettäväksi kesällä. Vaikka kitkarenkailla ajaminen on sallittua vuoden ympäri, ne ovat laadukaaseen kesärenkaaseen verrattuna vähemmän turvallinen ja taloudellinen rengasvalinta kesäolosuhteisiin. Kesällä ajettaessa esimerkiksi kitkarenkaan jarrutusmatka märällä häviää laadukkalle kesärenkaalle mennen tullen. Talvirenkaiksi tarkoitetut kitkarenkaat myös kuluvat kesällä nopeasti ja ovat ajomukavuudeltaan kesärengasta huomattavasti heikommat.
Kesärenkaat ovat aina talvirenkaita turvallisemmat kesällä
Nastarenkaat on suunniteltu talvikäyttöön: niiden valmistuksessa on keskitytty jää- ja lumipitoon. Nastarenkaiden kumimateriaali on pehmeämpää kuin kesärenkaissa. Lisäksi nastarenkaissa on voimakas lamellointi sekä palakuviointi pidon lisäämiseksi liukkailla pinnoilla. Vaikka nastat nypitään irti, renkaan muut ominaisuudet eivät muutu.
Pehmeän kumiseoksen ja vahvan lamelloinnin vuoksi talvirenkaat eivät ole parhaimmillaan kesäajossa. Tämä näkyy esimerkiksi näin:
- Jää- ja lumipitoon tarkoitettujen ominaisuuksien vuoksi renkaiden märkäpito ei yllä kuumalla kesähelteellä kesärenkaiden tasolle. Vesiliirron riski on suurempi kesän rankkasateissa.
- Kesäolosuhteissa talvirenkaiden jarrutusmatkat ovat pidemmmät sekä kuivalla, että märällä tienpnnalla verrattuna kesärenkaisiin.
- Renkaat ohjautuvat hitaammin, minkä vuoksi niiden hallittavuus ei ole yhtä hyvä kuin kesärenkaissa. Rengas joustaa sivusuunnassa herkemmin kuin jäykempi kesärengas, ja ajosuuntaa saatetaan joutua korjailemaan myös suoraan ajettaessa. Ääritilannekäytös on myös huomattavasti rauhattomampi talvirenkailla kuumissa kesäolosuhteissa.
Talvirenkailla ajettaessa kesäkuumalla auto voi käyttäytyä yllättävästi. Ajaminen ei ole vakaata, ja äkillisissä tilanteissa auto ei välttämättä käyttäydy johdonmukaisesti. Jos ajat talvirenkailla kesäkuumallla, nämä tekijät tulee huomioida ja vauhti sopeuttaa niiden mukaiseksi. Parempi idea on hankkia autoosi tarkoitukseen sopivat ja laadukkaat kesärenkaat.
Vaikutukset renkaan rakenteeseen
Talvirenkaiden talvikäyttöön suunniteltu kulutuspintasekoitus tuottaa kuumalla kelillä tarpeetonta lämpöä.
“Kun pinnassa on liikaa lämpöä, se siirtyy renkaan rakenteeseen. Tästä seuraa ongelmia kestävyydelle, eli renkaan komponentit voivat pahimmassa tapauksessa irrota toisistaan ja rakenne pettää. Tällöin rengas rikkoutuu”, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Nastarenkaista irti nypityt nastat jättävät renkaaseen tyhjiä koloja. Kolot voivat täyttyä kivillä. Jos näin käy, kivet saattavat kulkeutua terävyöhön, mikä voi rikkoa renkaan. Etenkin kovassa vauhdissa rikkoutuva rengas aiheuttaa vaaratilanteita sekä itsellesi että muille tienkäyttäjille. Renkaiden kuluminen on myös nopeampaa, kun talvirenkaita käytetään kesän kuumuudessa. Nopeasta kulumasta johtuen renkaiden kulutuspinnaassa saattaa esiintyä kulumisvirhettä, joka voi aiheuttaa tärinää, epätasapainoa ja ääntä.
“Epämiellyttävän ajokokemuksen lisäksi siitä voi seurata ongelmia autoille, sillä jatkuva tärinä ei tee hyvää pyörän ripustuksille tai laakereille”, Morri sanoo.
Riittävä urasyvyys ja tasainen kulutus
Huomaa, että lain määräämät minimiurasyvyydet eivät ole kaikkein turvallisimmat: ne ovat ainoastaan vähimmäisrajoja. Mitä enemmän renkaan kulutuspintaa on jäljellä, sitä pienempi on esimerkiksi vesiliirtoon joutumisen riski. Kesärenkaiden suositeltu urasyvyys on 4 mm, eli huomattavasti lainmukaista minimirajaa suurempi. Kun hankit uudet kesärenkaat, niiden urasyvyys on pääsääntöisesti noin 8 mm.
Valitse hyväkuntoiset ja lämpimälle kaudelle suunnitellut kesärenkaat, niin varmistat parhaat pito-ominaisuudet märällä ja kuivalla asfaltilla. Renkaiden tasaiseen kulumiseen autoon alla voit vaikuttaa näillä keinoin:
- Pidä huoli, että ohjauskulmat on säädetty oikein.
- Tarkista rengaspaineet säännöllisesti.
- Valitse rauhallinen ja ennakoiva ajotyyli.
- Siirrä kausivaihdon yhteydessä vähemmän kuluneet renkaat auton takaosaan. Mikäli ajokilometrejä kertyy paljon vuodessa, renkaiden kierrätystä auton alla kannattaa harkita myös kesken ajokauden.
Autoile turvallisesti hyväkuntoisilla renkailla
Renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta maahan, ja niiden rooli autoilun turvallisuudessa on kiistaton. Vaikka nastojen irrottaminen talvirenkaista voi tuntua hyvältä idealta säästön vuoksi, se ei ole suositeltavaa. Nypityt nastarenkaat menettävät tärkeitä ominaisuuksia, jotka vaikuttavat auton hallittavuuteen, pitoon ja ennen kaikkea turvallisuuteen.
Valitsemalla kestävät renkaat hyvillä pito-ominaisuuksilla parannat omaa ja muiden tienkäyttäjien turvallisuutta. Valitse Nokian Renkaiden premium-tason kesärenkaat ja aja varmasti läpi vuoden. Esimerkiksi Nokian Tyres Hakka Black 3 on hiljainen ja ajomukavuudeltaan ensiluokkainen kesärengas pohjoisen vaihteleviin ajo-olosuhteisiin.