Niin sanottu talvirengaspakko tuli alun perin voimaan Suomessa 1.12.1978. Nykyään talvirenkaiden käytössä monia autoilijoita arveluttaa erityisesti renkaiden oikea-aikainen vaihtaminen. Sekaannusta saattaa aiheuttaa vanhan ja edellisen, kesäkuussa 2020 muuttuneen tieliikennelain määräykset talvirenkaiden käytöstä. Uudistuneesta tieliikennelaista huolimatta, talvirengaspakko on vieläkin voimassa, kun sää tai keli sitä edellyttää.
Milloin talvirenkaita tulee käyttää?
Uuden lain myötä autoilijalla on aiempaa enemmän vastuuta siitä, milloin on oikea aika ajaa talvirenkailla. Talvirengaspakko on voimassa ja talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää. Lisäksi nastarenkailla saa ajaa muulloinkin kelien niin vaatiessa. Aiemmin talvirengaspakko alkoi joulukuun alusta ja päättyi helmikuun lopussa.
Uudistuksen myötä autoilijalla itsellään on isompi vastuu arvioida, milloin on oikea aika vaihtaa alle Suomen oloihin sopivat talvirenkaat. Talvi kuitenkin tunnetusti yllättää autoilijat, joten ei kannatta jättää renkaiden vaihtoa viime tippaan. Vaikka näyttäisikin, että kesärenkailla voisi vielä helposti ajaa pidempäänkin, voivat kelit vaihtua äkillisesti.
Nasta- vai kitkarenkaat?
Suomessa talvirenkaan valinnassa on kaksi vaihtoehtoa: nasta- ja kitkarenkaat. Näiden kahden välillä valitsemiseen vaikuttaa muun muassa sijainti. Esimerkiksi Etelä-Suomessa voi pärjätä hyvin kitkarenkailla, eikä nastoja välttämättä tarvita. Nastarengas voi tulla kuitenkin tarpeeseen varsinkin silloin, kun kelit vaihtelevat äkillisesti sulan ja jäisen tai lumisen välillä. Nastat tuovat myös turvaa vähemmän kokeneen autoilijan ollessa ratissa.
Suomessa niin sanottuja nastattomia talvirenkaita kutsutaan yleisemmin kitkarenkaiksi. Kitkarenkaiden etuna on niiden tarjoama jousto vaihtoaikatauluihin, sillä ne voidaan vaihtaa alle hyvissä ajoin syksyllä tai ajaa renkailla pidemmälle kevääseen. Kitkarenkaat on kuitenkin tarkoitettu talvirenkaiksi, eivätkä ne pärjää ominaisuuksiltaan kesällä yhtä hyvin kuin asianmukainen kesärengas. Sulalla ja lämpimällä kelillä ajaminen myös kuluttaa kitkarenkaita ennenaikaisesti.
Keski-Euroopan talvikeleille tarkoitetut renkaat voivat olla riittämättömät pohjoisen liukkailla ja lumisilla teillä, eikä mikä tahansa talvirengas sovi Suomen talven olosuhteisiin. Suomen talvessa ei myöskään pärjää niin sanotuilla All-season-renkailla, joilla ajetaan ympäri vuoden. Etenkään kesärenkaat eivät sovi jäässä, lumessa tai sohjossa ajettaessa. Tutkimalla EU:n rengasmerkintöjä, autoilija voi tarkistaa niistä renkaan lumi- ja jääpitomerkinnät. Renkaassa oleva lumihiutalesymboli eli 3PMSF-merkintä (3PeakMountainSnowFlake) kertoo, että kyseiset renkaat ovat läpäisseet norminmukaiset jää- ja lumipitotestit, ja täten toimivat turvallisesti vaikeissa talviolosuhteissa.
Esimerkiksi Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 on turvallinen, mukava ja Suomen talvisiin olosuhteisiin hyväksytty kitkarengas. Nastojen sijaan R5-kitkarenkaassa pitoa antavat sen Arctic Grip Crystals -hiukkaset sekä Double Block Grip -muotoilu. “Kuljettaja hyötyy tästä
tasapainoisena ja ennustettavana ajotuntumana ja pienempinä energiakustannuksina, kun vierintävastusta on alennettu parantamaan ajamisen ympäristöystävällisyyttä”, kertoo Nokian Renkaiden kehitysjohtaja Samu Lepistö.
Hakkapeliitta R5 on saatavilla henkilöautojen lisäksi myös maastureille, minkä lisäksi Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV on kitkarengas erityisesti sähköautoille ja hybrideille.
Muut rengasmäräykset Suomessa
Talvirengaspakko ei ole ainoa seikka, joka autoilijan tulee ottaa huomioon. Tarkkana tulee olla myös renkaiden kunnon puolesta, sillä laissa on määrätty myös kesä- sekä talvirenkaiden riittävästä urasyvyydestä. Talvirenkaissa pienin sallittu urasyvyys on 3 mm ja kesärenkaissa 1,6 mm. Talvirenkaiden tapauksessa vähintään 4 mm urasyvyys on kuitenkin turvallisempi vaihtoehto, sillä renkaiden kuluessa niiden pito heikkenee.
Pidäthän huolta, että autossasi on oikeanlaiset renkaat, mikäli suuntaat autoillen ulkomaille. Esimerkiksi monissa Euroopan maissa nastarenkaiden käyttäminen voi olla kiellettyä tai rengasmääräykset eroavat muilta osin Suomen vastaavista.
Nastarenkailla ajavan täytyy myös tarkistaa, että renkaan nastojen kunto ja määrä on riittävä. Erot nastojen määrissä saavat olla enintään 25 % verrattuna renkaaseen, jossa nastoja on eniten. Tämä poikkeama saa kuitenkin olla suurempi, kunhan jokaisessa renkaassa on vähintään 75 % nastoista jäljellä.
“Nastarenkaan tärkein turvallisuuteen liittyvä ominaisuus on suorituskyky jäällä. Kaistanvaihdot moottoritiellä tai liittyminen vilkkaaseen liikenteeseen jäisessä risteyksessä voivat olla haastavia, puhumattakaan mustasta jäästä”, sanoo Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä.
Pohjoisen vaativia olosuhteita varten on kehitetty Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 -nastarengas. Renkaan nastoituksessa on otettu huomioon sekä turvallisuus että teiden kuluminen, hiljaisuus ja ajamisen mukavuus. Myös Hakkapeliitta 10 -nastarenkaasta on saatavilla vaihtoehto isommille maastureille sekä Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV sähkö- ja hybridiautoille.
Vaihda talvirenkaat alle ajoissa
Vaihtamalla autoosi laadukkaat ja Suomen teille sopivat talvirenkaat, vältät sekä vaaratilanteet liikenteessä että ongelmat viranomaisten kanssa. Tässä Suomen vuonna 2020 voimaan tulleen tieliikennelain määräykset talvirenkaiden käytöstä lyhyesti:
- Talvirenkaiden käyttöaika alkaa marraskuun alussa ja jatkuu maaliskuun loppuun.
- Nastarenkaita saa käyttää muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.
- Nykyään talvirenkaiden käyttöpakko perustuu keleihin ja autoilijalla on itsellään entistä suurempi vastuu talvirenkaiden käytön suhteen.
Vaihtamalla talvirenkaat voit välttyä ikäviltä yllätyksiltä kelien äkillisesti vaihtuessa. Oikea-aikaisella talvirenkaisiin vaihtamisella vältät jonot renkaiden vaihtoon tai esimerkiksi pohjoiseen suuntautuvien reissujen lykkääntymisen.