Talvirenkaisiin korkeammat rengaspaineeT
Lämpötila vaikuttaa olennaisesti renkaiden paineistamiseen. Kesärenkaissa suosittelemme käytettäväksi autonvalmistajan suosittelemia rengaspaineita ja talvirenkaissa 0,2 bar enemmän kuin mitä kesärengaspainesuositus on. Lämpöisessä hallissa saattaa olla jopa 30 ˚C lämpimämpää kuin ulkona. Jos renkaiden paineet tarkastetaan sisätiloissa, renkaiden paine ulkolämpötilassa jää liian alhaiseksi. Lämpötila vaikuttaa henkilöautonrenkaiden ilmanpaineeseen n. 10 kPa (0,1 bar) / 10 ˚C. Rengaspaineita ei pidä mitata heti ajon jälkeen, sillä renkaat lämpenevät ajon aikana.
Esimerkki:
Hallin lämpötila on +20 ˚C, ja ulkona on pakkasta -10˚ C à kun painetta säädetään hallin lämmössä, renkaisiin täytyy lisätä 30 kPa (0,3 bar) suurempi paine kuin suosituspaine, jotta renkaiden painetaso olisi oikea ulkonakin.
Oikea rengaspaine parantaa turvallisuutta
Oikean ilmanpaineen lisäksi autoilijan on syytä varmistaa, että pyörimissuunnaltaan määrätyt (direktionaaliset) renkaat on asennettu oikein auton alle. Renkaan sivupinnassa oleva nuoli ilmaisee pyörimissuunnan.
Renkaiden käyttöiän pidentämiseksi etu- ja takarenkaita kannattaa vaihtaa akselilta toiselle n. 5000 - 10 000 km välein. Renkaat kuluvat tasaisesti, ja renkaiden väliset kulumiserot vähenevät.
Nastalliset renkaat kannattaa ajaa huolellisesti sisään. Noin 500 ensimmäisen ajokilometrin aikana on vältettävä voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Rauhallinen totutusajo parantaa nastoituksen kestoa; nastat asettuvat hyvin paikoilleen ja pysyvät renkaissa.
Tarkista oikeat rengaspaineet kylmistä renkaista
Rengaspaineiden tarkistaminen on tärkeä osa ajoneuvosi sekä renkaiden ylläpitoa, joka takaa turvallisuuden liikenteessä. Monet suorittavat rengaspaineiden tarkistuksen vain renkaiden vaihdon yhteydessä. Paineiden tarkistaminen kannattaa kuitenkin tehdä säännöllisesti pitkin vuotta, mieluiten kerran kuukaudessa. Tällöin voit välttyä väärillä rengaspaineilla ajamisesta koituvista ongelmista, kuten ennenaikaisesta kulumisesta.
Tarkistaaksesi rengaspaineet itse tarvitset painemittarin, jonka voit ostaa verkosta tai useimmista autoiluun erikoistuneista liikkeistä. Mittareita rengaspaineiden tarkistamiseen on käytettävissä myös huoltoasemilla, jolloin säännöllinen rengaspaineiden mittaaminen onnistuu kätevästi esimerkiksi tankkauksen yhteydessä.
Kun sinulla on käytössäsi rengaspainemittari, toimi seuraavasti:
- Tarkista rengaspaineet kylmistä renkaista. Jos tarkastus tehdään pidemmän ajon jälkeen, ehtii rengas lämpiämään.
- Poista renkaan venttiilin päällä oleva korkki ja aseta mittari venttiilin suulle.
- Paina mittaria kunnes kuulet ilman vapautuvan renkaasta.
- Tarkista rengaspaineet jokaisesta renkaasta. Mikäli jonkun renkaan ilmanpaine poikkeaa suosituksesta, säädä rengaspaine oikeaksi.
Näin lisäät rengaspaineet itse
Jos tarkistuksen yhteydessä selviää, että auton renkaiden paineet ovat liian matalat, on tämä helposti korjattavissa myös itse. Huoltamoilta löydät ilmauslaitteen, jolla rengaspaineiden lisääminen onnistuu.
- Tarkista autonvalmistajan suosittelemat rengaspaineet autollesi. Oikea suosituspaine löytyy auton ohjekirjasta sekä kuljettajanpuoleisesta ovesta tai polttoaineen täyttöluukusta.
- Kun tiedät oikeat rengaspaineet, avaa venttiilinhattu ja ota se talteen. Aseta ilmauslaitteen suutin venttiiliin ja lisää ilmaa laitteen mittarin mukaisesti. Jos ilmaa tulee renkaaseen liikaa, anna ylimääräisen ilman virrata ulos kunnes rengaspaine on oikealla tasolla.
- Kierrä venttiilihattu takaisin ja toista sama jokaiselle renkaalle.
- Samalla kannattaa tarkistaa myös vararenkaan ilmanpaineet. Vararenkaaseen on hyvä lisätä hieman enemmän ilmaa, sillä senkin paineet laskevat ajan myötä vaikka renkaalla ei ajettaisi. Jos autossa on käytössä pienempi tilapäiskäyttöön tarkoitettu vararengas, sen oikea rengaspaine voi olla huomattavasti korkeampi kuin auton muissa renkaissa. Tämän tiedon löydät ajoneuvon ohjekirjasta.
Mikä on TPMS?
Rengaspaineista puhuttaessa nousee usein esille myös automaattinen rengaspaineenvalvontajärjestelmä eli TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Sen tehtävänä on seurata rengaspaineita, parantaa turvallisuutta sekä vähentää autoilusta syntyviä päästöjä. Nykyään TPMS-järjestelmä on pakollinen kaikissa uutena myytävissä henkilöautoissa. Se varoittaa, jos rengaspaineet laskevat liian alas. Tällöin autossa syttyy valo, jonka merkistä tiedät pysähtyä tarkistamaan rengaspaineet. TPMS-järjestelmä voi olla joko aktiivinen tai passiivinen riippuen onko jokaisessa renkaassa erillinen rengaspaineanturi vai perustuuko se auton ABS-järjestelmän mittaamaan lukemaan.