Renkaiden testausta ääriolosuhteissa
Nokian Renkaat on aina askeleen edellä nykyhetkeä. Testaustoiminnan jatkuva kehittäminen ja uudenoppiminen on johtanut ainutlaatuisiin, tavallista autoilijaa hyödyttäviin keksintöihin. Intensiivinen testaaminen sekä talven ja tuotteiden perinpohjainen ymmärtäminen palvelevat kehitystyön tärkeintä päämäärää eli turvallisuutta.
Aidoissa käyttöympäristöissä tapahtuvan testiohjelman lisäksi renkaiden kehitystyö edellyttää valtavaa määrää erilaisia laboratoriokokeita, tietokonesimulaatioita ja koestuskoneella suoritettavia testejä. Testauksen tuloksena hyvät renkaat erotetaan parhaista. Kattavien tulosten keräämiseksi renkaita testataan omien testiratojen lisäksi myös useilla ulkomaisilla radoilla.
"Huolellisesti eri käyttökohteisiin räätälöidyt, tiukat testit läpäisseet tuotteet vakuuttavat."
Suomen Lapissa, Ivalossa, napapiirin pohjoispuolella on yli 700 hehtaarin kokoinen Ivalon testikeskus, jossa tuotekehitys- ja testaustiimit sekä tuntuma-ajajat ottavat mittaa renkaista. Nokian Renkaat on maailman johtava pohjoisten olosuhteiden asiantuntija juuri Lapissa tehtävän kattavan ja huolellisen testauksen ansiosta.
Uusinta tekniikkaa edustavat laitteet, monipuoliset testit, osaavat ja kokeneet ihmiset huolehtivat siitä, että Ivalossa käydään läpi kaikki talviautoilun ääritilanteet. Pitorajojen uhmaaminen ja ylittäminen palvelevat vaativaa kehitystyötä, jonka tärkein päämäärä on turvallisuus.
Nokian Renkaiden toinen testikeskus sijaitsee Nokialla. Noin 30 hehtaarin kokoisella testialueella voidaan simuloida lähes kaikkia pohjoisten olojen ajotilanteita.
Huippunopeat renkaat testataan myös ulkomailla
Nopeaan ajoon ja erittäin suorituskykyisiin autoihin suunnitelluilla renkailla pitää päästä ajamaan niiden nopeusluokan vaatimalla nopeudella. UHP-renkaiden (Ultra high performance) testejä ei voida toteuttaa riittävän laajoina ja perusteellisina pelkästään Nokian testikeskuksen oloissa. Suomessa vuodenaikojen vaihtelut rajaavat kesärenkaiden testiajan niin lyhyeksi, että avuksi tarvitaan ulkomaiset testiradat.
Kattavien tulosten keräämiseksi märkäpitoa, vesiliirto-ominaisuuksia ja käsiteltävyyttä testataan mm. Espanjan Idiadassa ja Saksan Papenburgissa. Talviaikaan kesätestejä ajetaan Etelä-Afrikassa.