Mikä on auton jarrutusmatka?
Auton jarrutusmatkalla tarkoitetaan etäisyyttä, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta. Jarrutusmatka sekoittuu usein pysähtymismatkan kanssa, joka saadaan laskemalla yhteen reaktiomatka sekä jarrutusmatka. Reaktiomatka on puolestaan matka, jonka auto kulkee ennen kuin autoilija ehtii havaita edessä olevan vaaran ja aloittaa jarruttamisen.
Kuten auton jarrutusmatkaan, kuljettajan reaktionopeuteen vaikuttaa monta seikkaa, jotka voivat olla ratkaisevia yllättävissä tilanteissa. Kuljettajan reaktionopeutta heikentävät esimerkiksi väsymys, päihtyneisyys, ajo-olosuhteet sekä muut ärsykkeet, kuten puhelimen käyttäminen ajon aikana.
Laadukkaat renkaat pysähtyvät halpoja, mutta laadultaan heikkoja renkaita tehokkaammin. “Premium-renkaassa käytetään korkealaatuisia kumisekoituksia, mikä takaa renkaan toimivuuden kaikissa olosuhteissa ja laajalla lämpötila-alueella. Märkäpidossa premium-luokan rengas päihittää mennen tullen halpisversiot”, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Laske auton jarrutus- ja pysähtymismatka
Pysähtymismatkan laskemiseksi tarvitaan sekä reaktio- että jarrutusmatka. Kuljettajan reaktioaika on keskimäärin yksi sekunti, jos sitä ei ole haittaamassa muita ärsykkeitä tai kuljettajan heikentynyt havainnointikyky. Reaktiomatka saadaan jakamalla auton nopeus kymmenellä ja kertomalla tämä kolmella. Kyseinen kaava on siis (nopeus / 10) * 3.
Jarrutusmatka, eli miten pitkään auto kulkee jarrun painamisesta täydelliseen pysähtymiseen, saadaan jakamalla nopeus kymmenellä ja kertomalla tulos itsellään. Lopulta tulos kerrotaan luvulla 0.4. Tällöin jarrutusmatkan kaava on (nopeus / 10 )² * 0.4.
Pysähtymismatka saadaan laskemalla yhteen nämä kaksi lukua, reaktio- ja jarrutusmatka. Esimerkiksi 80 km/h nopeudessa reaktiomatka olisi 24 metriä. Jarrutusmatka olisi puolestaan 25.6 metriä. Koko pysähtymismatka olisi siis 49.6 metriä.
Miten renkaat vaikuttavat auton jarrutusmatkaan?
Renkaiden vaikutusta jarrutusmatkaan ei voi korostaa tarpeeksi. Oikeanlaisten renkaiden käyttäminen voi parhaimmillaan estää vakaviakin onnettomuuksia tapahtumasta. Muista nämä asiat auton renkaista ja jarrutusmatkasta:
Valitse vuodenaikaan ja ajo-olosuhteisiin sopivat renkaat
On sanomattakin selvää, että talvirenkaat kuuluvat talveen ja kesärenkaat kesään. Kesärenkaat on suunniteltu tarjoamaan pitoa lämpimillä keleillä ja sulalla tiellä. Ne myös ohjaavat sivuun tielle ja siihen muodostuneisiin uriin kertynyttä vettä, ehkäisten vesiliirtoon joutumista. Kesärenkaat eivät kuitenkaan riitä talvella, kun tiet ovat liukkaat ja lumiset.
Talvirenkaat puolestaan pitävä parhaiten lumella ja jäällä. Erityisesti jäällä ajettaessa nastarenkaat ovat turvallisempi rengasvalinta. Yleisestä uskomuksesta huolimatta kitkarenkaat eivät sovellu kesärenkaaksi ja niiden pito on heikompi kesällä hyvälaatuiseen kesärenkaaseen verrattuna.
“Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen”, kertoo Nokian Renkaiden Matti Morri.
Tarkista renkaiden kunto ja urasyvyys
Käytön myötä renkaiden pito heikkenee niiden kulutuspinnan kuluessa pois. Renkaan kuluneisuuden voi tarkistaa urasyvyyden perusteella. Tieliikennelaissa on määritelty mikä on talvi- ja kesärenkaiden pienin sallittu urasyvyys. Talvirenkaissa tämä on 3 mm ja kesärenkaissa 1.6 mm.
Huomioi renkaan ikä
Sen lisäksi, että renkaat kuluvat käytössä, myös niiden ikääntyminen vaikuttaa renkaiden ominaisuuksiin. Liian vanhat renkaat eivät välttämättä ole enää turvalliset liikenteessä. Renkaan käyttöikä ei saisi olla kuutta vuotta enempää eikä sen kokonaisikä valmistusajankohdasta yli kymmentä vuotta. Tämän lisäksi renkaan ajo-ominaisuudet säilyvät pidempään, kun ne säilytetään oikein.
Rengasteknologia ja muut ominaisuudet
Renkaiden tuotekehitys johtaa jatkuvasti uusiin innovaatioihin, jotka parantavat niiden turvallisuutta. Esimerkiksi tehokkaammin vettä tieltään ohjaavat kesärenkaat ja nastarenkaiden nastojen sijoittelu voivat auttaa autoa pysähtymään nopeammin jarrutettaessa.
Miten lyhentää pysähtymismatkaa
Oikeiden renkaiden valitsemisen lisäksi autoilija voi vaikuttaa reaktio- ja pysähtymismatkaan myös monella muulla tavalla.
- Tarkkaile, havainnoi ja ennakoi. Ole hereillä liikenteessä, sillä vaaratilanteet tulevat ilmoittamatta. Vaikka itse ajaisit kaikkien sääntöjen ja suositusten mukaisesti, muut autoilijat ja jalankulkijat voivat tehdä arvaamattomia asioita liikenteessä.
- Pidä riittävä turvaväli. Yllättäviin tilanteisiin reagoimiseen jää aikaa, kun pidät riittävän turvavälin edellä ajavaan autoon. Maantienopeuksilla riittävän turvavälin voi laskea muuttamalla oman nopeuden kilometreinä tunnissa metreiksi oman ja edessä ajavan auton välissä.
- Älä aja liian väsyneenä tai päihtyneenä. Päihteet, kuten alkoholi ja jotkin lääkkeet, vaikuttavat autoilijan reaktionopeuteen. Myös liian väsyneenä ajaminen voi vastata lievää humalatilaa ja heikentää kuljettajan kykyä reagoida äkillisiin tilanteisiin.
- Keskity ajamiseen. Puhelimeen käyttäminen ajon aikana heikentää autoilijan havainnointikykyä merkittävästi. Jos joudut puhumaan puhelimessa ajon aikana, käytä handsfreetä.
- Noudata nopeusrajoituksia. Nopeusrajoituksia ei ole määrätty huvin vuoksi, vaan ne auttavat pitämään tiet turvallisen paikkana kaikille autoilijoista jalankulkijoihin.
- Aja olosuhteisiin sopivalla nopeudella. Auton jarrutusmatka on huomattavasti lyhyempi kuivalla tiellä verrattuna sateeseen tai lumeen. Mitoita myös ajonopeus tämän mukaan.
Löydä autoosi parhaiten sopivat renkaat