Nastat vai kitkat?

Nastat vai kitkat?

Suomen vaihtelevat talviolosuhteet asettavat talvirenkaille joukon vaatimuksia. Pidon tulee säilyä niin märällä jäällä, lumisella maantiellä kuin loskaisella moottoritien pätkällä. Valitsetpa kummat renkaat tahansa, muista, että talvi on taitolaji. Ennakoiva, rauhallinen ajotyyli, oikea tilannenopeus ja väljät ajoaikataulut lisäävät talviautoilun turvallisuutta ja mukavuutta.

Sekä nasta- että kitkarenkaat ovat kehittyneet merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Nastarengasautoilija ajaa entistä turvallisemmin, mutta myös entistä mukavammin ja tietä säästäen pehmeämmän nastakosketuksen vuoksi. Kitkarengasautoilija puolestaan hyötyy parantuneesta jää- ja lumipidosta uusien kumisekoitusten ja pintakuvioiden ansiosta.

Talvirengasvalinnan ydinkysymystä – nastat vai kitkat – kannattaa siis miettiä hetki. Onnistunut talvirengasvalinta syntyy kun pohdit omaa ajotyyliäsi, ajo-olosuhteita tai ajankohtaa, jolloin enimmäkseen talviaikana autoilet. Laaturenkaan valinta varmistaa, että talvirengas ei yllätä tiukoissakaan tilanteissa. Lue laatu, vastuullisuus ja ICT johtajan Teppo Huovilan mietteitä renkaiden valintaperusteista

Talvirengasvalinnan tärkeimmät

Turvallisuus
Nastarenkaiden pito ja suorituskyky on useimmissa talviolosuhteissa nastattomia parempi. Nastarengas tasaa muuttuvia keliolosuhteita, se pitää tehokkaasti äkillisten tilanteiden yllättäessä. Pohjoismainen kitkarengas on oiva valinta esimerkiksi lumiselle tielle.

Ajotapa ja auton käyttö
Kitkarengas sopii mainiosti maltillisesti ajavalle kokeneelle kuskille. Nastarengas puolestaan on varmin valinta, jos auto on useamman perheenjäsenen tai kokemattomamman tiellä liikkujan käytössä, tai jos työ sekä harrastukset ajattavat matkoille eri puolille Suomea.

Mukavuus ja ympäristö
Talviautoilun mukavuutta painottavalle kitkarengas on sopivin valinta, sillä ajomelu on pienempi ja vaihtoaikataulu joustava. Kitkarenkaan etuja ovat myös säästöt polttoainekuluissa. Muista, että kitkarengas on kelvoton kesärengas.

Testaa taitosi talviajokoulussa! Oikea rengasvalinta auttaa matkantekoasi talven ääriolosuhteissa. Pelkät loistavat renkaat eivät talvisilla teillä kuitenkaan riitä, vaan tietojen ja taitojen pitää myös olla kunnossa. Tutustu, oivalla ja opi. Testaa taitosi talviajokoulussa!

Annamme muutamia vinkkejä helpottamaan valintaasi nastallisten ja nastattomien renkaiden välillä. Valitsetpa kummat renkaat tahansa, muista, että talvi on taitolaji. Ennakoiva, rauhallinen ajotyyli, oikea tilannenopeus ja väljät ajoaikataulut lisäävät talviautoilun turvallisuutta ja mukavuutta.

Nastarengas tuo parhaan turvan vaihteleviin keleihin

Nyrkkisääntö on, että Suomen vaihtelevissa talvioloissa nastarenkaat ovat turvallisin vaihtoehto. Nastarenkaat tuovat kaivattua pitoreserviä vaativilla keleillä, kun pito vaihtelee liukkaasta jäästä sohjoiseen tienpintaan. Kun autosta puuttuu viimeisin turvatekniikka, on nastarengas lyhyen jarrutusmatkansa ansiosta myös varmempi valinta.

Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014).

Myös Liikenneturva ja vertailutestejä tekevät autolehdet suosittelevat kerta toisensa jälkeen nastarenkaiden käyttöä juuri niiden liikenneonnettomuusriskiä vähentävän vaikutuksen vuoksi.

Hyvä nastarengas välittää kuljettajalle selkeän tuntuman alkavasta sivuttaispidon menetyksestä. Lisäksi nastarenkain varustettu ajoneuvo on yleensä helpompaa oikaista sivuttaisluistosta kuin kitkarenkain varustettu auto. Lue lisää nastarenkaista

Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on rajattu.

"Nastarengas tasaa muuttuvia keliolosuhteita, joten pito säilyy ajettaessa niin jäisellä kuin märällä tiellä."

Kitkoilla ajomukavuus on huipussaan

Kitkarenkaan etuja puolestaan ovat mm. ajomukavuus ja pienemmästä polttoainekulutuksesta saatavat polttoainesäästöt. Ajomukavuutta lisää erityisesti pienempi ajomelu, kitkarengas on mukava ja hiljainen. Lumipidossa kitkarenkaat ovat kilpailukykyiset nastarenkaiden kanssa. Lisämukavuutta tuo joustava vaihtoaikataulu: kitkarenkaat voi vaihtaa alle hyvissä ajoin eikä kesärenkaiden vaihdolla ole kiirettä.

Jos autossa on nykyaikaiset turvavarusteet eikä tielle tarvitse lähteä kelillä kuin kelillä, sujuvat talven ajot nastattomilla talvirenkaillakin. Kitkarenkaiden pito erityisesti lumisella alustalla on yhtä hyvä tai jopa parempi kuin nastarenkailla. Jäisellä tienpinnalla kitkarenkaalla on ajettava ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastarenkailla. Lue lisää kitkarenkaista

"Kitkarengas on turvallisimmillaan, kun talviolosuhteet ovat tasaiset, esimerkiksi tien ollessa koko ajan luminen."

Pohjoismainen talvirengas hallitsee ääriolot

Kitkarenkaita valittaessa on syytä varmistaa, että kyseessä on nimenomaan pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitetut talvirenkaat. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetut nastattomat talvirenkaat eivät yleensä vastaa ominaisuuspainotukseltaan pohjoismaisen talven vaatimuksia. Niissä on painotettu voimakkaasti nopean ajon ominaisuuksia sulalla kelillä muun muassa jääpidon kustannuksella. Lataa vertailu tästä

Pohjoismaihin suunnatun kitkarenkaan sivupinnan merkinnästä ilmenevä suurin sallittu nopeus eli nopeusluokka on tyypillisesti Q (160 km/h) tai R (170 km/h). Keskieurooppalaisen kitkarenkaan nopeusluokka on yleensä H (210 km/h) tai V ( 240 km/h).

Vaativissa talviolosuhteissa tärkeimmät turvallisuusominaisuudet ovat jää- ja lumipito. Vuonna 2021 käyttöön otettu uudistettu EU-rengasmerkintä sisältää kaksi luokittelua kitkarenkaille: lumipito ja jääpito. Vaativiin lumiolosuhteisiin hyväksytyt renkaat on merkitty lumipito-merkinnällä ja renkaat, jotka läpäisevät kansainvälisen jääpidon testimenetelmän, on merkitty jääpito-merkinnällä. Rengasmerkintöjen avulla kuljettajien on helpompi valita vaativiin talviolosuhteisiin jäisillä ja lumisilla teillä turvalliset renkaat. Lue lisää EU-rengasmerkinnästä

Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä

Kovalla pakkasella ei nasta- ja kitkarenkaiden käyttäytymisessä ole suurempia eroja. Merkitykselliseksi rengasvalinta tulee hieman leudommalla kelillä. Nastat ovat nappivalinta, kun ilman lämpötila on talvella viidestä pakkasasteesta viiteen lämpöasteeseen. Tien pinnalla on tällöin jäätä.

Jarrutusmatkoissa mitattuna erot eri rengastyyppien välillä ovat suurimmat nollakelillä. Kun verrataan erilaisten renkaiden jarrutusmatkoja jäällä 50 kilometrin tuntinopeudella, nastarenkaiden jarrutusmatka on 43 metriä ja pohjoismaisten kitkarenkaiden 60 metriä. Nastarenkailla auto pysähtyy jopa 17 metriä eli lähes neljä autonmittaa aiemmin. Nastarenkaiden jarrutusmatkan ero on vielä merkittävämpi keskieurooppalaisiin kitkarenkaisiin verrattuna; nastarenkailla auto pysähtyy jopa lähes kahdeksan autonmittaa lyhemmässä matkassa. Lue lisää talvirenkaiden jarrutusmatkoista jäällä

Lue myös:
Rengastietoa
Usein kysyttyä
Käyttövinkkejä
Rengasmääräykset

Tutustu Nokian Renkaiden nasta- ja kitkarengasvalikoimiin:
https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat/henkiloauton-renkaat/nastarenkaat/ 
https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat/henkiloauton-renkaat/kitkarenkaat/

Talvirengasvalinnan tärkeimmät

Turvallisuus
Nastarenkaiden pito ja suorituskyky on useimmissa talviolosuhteissa nastattomia parempi. Nastarengas tasaa muuttuvia keliolosuhteita, se pitää tehokkaasti äkillisten tilanteiden yllättäessä. Pohjoismainen kitkarengas on oiva valinta esimerkiksi lumiselle tielle.

Ajotapa ja auton käyttö
Kitkarengas sopii mainiosti maltillisesti ajavalle kokeneelle kuskille. Nastarengas puolestaan on varmin valinta, jos auto on useamman perheenjäsenen tai kokemattomamman tiellä liikkujan käytössä, tai jos työ sekä harrastukset ajattavat matkoille eri puolille Suomea.

Mukavuus ja ympäristö
Talviautoilun mukavuutta painottavalle kitkarengas on sopivin valinta, sillä ajomelu on pienempi ja vaihtoaikataulu joustava. Kitkarenkaan etuja ovat myös säästöt polttoainekuluissa. Muista, että kitkarengas on kelvoton kesärengas.

 

Testaa taitosi talviajokoulussa! Oikea rengasvalinta auttaa matkantekoasi talven ääriolosuhteissa. Pelkät loistavat renkaat eivät talvisilla teillä kuitenkaan riitä, vaan tietojen ja taitojen pitää myös olla kunnossa. Tutustu, oivalla ja opi. Testaa taitosi talviajokoulussa!

Annamme muutamia vinkkejä helpottamaan valintaasi nastallisten ja nastattomien renkaiden välillä. Valitsetpa kummat renkaat tahansa, muista, että talvi on taitolaji. Ennakoiva, rauhallinen ajotyyli, oikea tilannenopeus ja väljät ajoaikataulut lisäävät talviautoilun turvallisuutta ja mukavuutta.

Nastarengas tuo parhaan turvan vaihteleviin keleihin

Nyrkkisääntö on, että Suomen vaihtelevissa talvioloissa nastarenkaat ovat turvallisin vaihtoehto. Nastarenkaat tuovat kaivattua pitoreserviä vaativilla keleillä, kun pito vaihtelee liukkaasta jäästä sohjoiseen tienpintaan. Kun autosta puuttuu viimeisin turvatekniikka, on nastarengas lyhyen jarrutusmatkansa ansiosta myös varmempi valinta.

"Nastarengas tasaa muuttuvia keliolosuhteita, joten pito säilyy ajettaessa niin jäisellä kuin märällä tiellä."

Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014).

Myös Liikenneturva ja vertailutestejä tekevät autolehdet suosittelevat kerta toisensa jälkeen nastarenkaiden käyttöä juuri niiden liikenneonnettomuusriskiä vähentävän vaikutuksen vuoksi.

Hyvä nastarengas välittää kuljettajalle selkeän tuntuman alkavasta sivuttaispidon menetyksestä. Lisäksi nastarenkain varustettu ajoneuvo on yleensä helpompaa oikaista sivuttaisluistosta kuin kitkarenkain varustettu auto. Lue lisää nastarenkaista

Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on rajattu.

Kitkoilla ajomukavuus on huipussaan

Kitkarenkaan etuja puolestaan ovat mm. ajomukavuus ja pienemmästä polttoainekulutuksesta saatavat polttoainesäästöt. Ajomukavuutta lisää erityisesti pienempi ajomelu, kitkarengas on mukava ja hiljainen. Lumipidossa kitkarenkaat ovat kilpailukykyiset nastarenkaiden kanssa. Lisämukavuutta tuo joustava vaihtoaikataulu: kitkarenkaat voi vaihtaa alle hyvissä ajoin eikä kesärenkaiden vaihdolla ole kiirettä.

"Kitkarengas on turvallisimmillaan, kun talviolosuhteet ovat tasaiset, esimerkiksi tien ollessa koko ajan luminen."

Jos autossa on nykyaikaiset turvavarusteet eikä tielle tarvitse lähteä kelillä kuin kelillä, sujuvat talven ajot nastattomilla talvirenkaillakin. Kitkarenkaiden pito erityisesti lumisella alustalla on yhtä hyvä tai jopa parempi kuin nastarenkailla. Jäisellä tienpinnalla kitkarenkaalla on ajettava ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastarenkailla. Lue lisää kitkarenkaista

Pohjoismainen talvirengas hallitsee ääriolot

Kitkarenkaita valittaessa on syytä varmistaa, että kyseessä on nimenomaan pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitetut talvirenkaat. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetut nastattomat talvirenkaat eivät yleensä vastaa ominaisuuspainotukseltaan pohjoismaisen talven vaatimuksia. Niissä on painotettu voimakkaasti nopean ajon ominaisuuksia sulalla kelillä muun muassa jääpidon kustannuksella. Lataa vertailu tästä

Pohjoismaihin suunnatun kitkarenkaan sivupinnan merkinnästä ilmenevä suurin sallittu nopeus eli nopeusluokka on tyypillisesti Q (160 km/h) tai R (170 km/h). Keskieurooppalaisen kitkarenkaan nopeusluokka on yleensä H (210 km/h) tai V ( 240 km/h).

Nykyinen EU-rengasmerkintä ei huomioi Pohjoismaissa tyypillisiä vaativia ja vaihtelevia talvikelejä. Koska rengasmerkinnässä on huomioitu vain märkäpitoluokitus, se ei kuvaa totuudenmukaisesti renkaan soveltuvuutta pohjoisen talveen. Vaativissa olosuhteissa renkaiden tärkeimmät turvallisuusominaisuudet ovat jää- ja lumipito. Ikävä kyllä nykyrenkaista puuttuu kokonaan jääpidosta kertova viranomaismerkintä, mikä olisi tärkeä erottelemaan monipuolistuneesta rengastarjonnasta ne, jotka toimivat turvallisimmin Suomen talvessa. Lue lisää EU-rengasmerkinnästä

Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä

Kovalla pakkasella ei nasta- ja kitkarenkaiden käyttäytymisessä ole suurempia eroja. Merkitykselliseksi rengasvalinta tulee hieman leudommalla kelillä. Nastat ovat nappivalinta, kun ilman lämpötila on talvella viidestä pakkasasteesta viiteen lämpöasteeseen. Tien pinnalla on tällöin jäätä.

Jarrutusmatkoissa mitattuna erot eri rengastyyppien välillä ovat suurimmat nollakelillä. Kun verrataan erilaisten renkaiden jarrutusmatkoja jäällä 50 kilometrin tuntinopeudella, nastarenkaiden jarrutusmatka on 43 metriä ja pohjoismaisten kitkarenkaiden 60 metriä. Nastarenkailla auto pysähtyy jopa 17 metriä eli lähes neljä autonmittaa aiemmin. Nastarenkaiden jarrutusmatkan ero on vielä merkittävämpi keskieurooppalaisiin kitkarenkaisiin verrattuna; nastarenkailla auto pysähtyy jopa lähes kahdeksan autonmittaa lyhemmässä matkassa.

Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä

NASTARENGAS VS. POHJOISMAINEN KITKARENGAS

Onnistunut talvirengasvalinta syntyy kun pohdit omaa ajotyyliäsi, ajo-olosuhteita tai ajankohtaa, jolloin enimmäkseen talviaikana autoilet.

Lataa vertailu

VALITSE VIISAASTI - AJA VIISAAMMIN

On tärkeää, että jokainen autoilija voi valita parhaiten omaan ajotyyliin sopivat talvirenkaat. Talvirengasvalinnan ydinkysymystä - nastat vai kitkat - kannattaa siis miettiä hetki.

Lataa esite

Nastat vai kitkat?

Talvirengasvalinnan ydinkysymystä – nasta- vai kitkarenkaat – kannattaa miettiä hetki. Vaihtoehtoja pohtiessa muutama tarkistuskysymys on paikallaan: miten paljon ajat, millaisilla teillä, millainen kuljettaja olet, miten harjaantunut talviajaja, voitko turvautua julkisiin kulkuneuvoihin vai ajatko lähes aina omalla autollasi, onko autossasi erityisiä turvavarusteita (ajovakaudensäätö- ja luistonestojärjestelmä, ABS-jarrut)?

Annamme muutamia vinkkejä helpottamaan valintaasi nastallisten ja nastattomien renkaiden välillä. Valitsetpa kummat renkaat tahansa, muista, että talvi on taitolaji. Ennakoiva, rauhallinen ajotyyli, oikea tilannenopeus ja väljät ajoaikataulut lisäävät talviautoilun turvallisuutta ja mukavuutta.

Millaisilla teillä ajat?
Jos ajat talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, sinun kannattaa valita nastarenkaat. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä. Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille. Jos ajat jäisillä ja polanteisilla sivuteillä, suosittelemme nastarenkaiden hankkimista.

Millainen kuljettaja olet?
Jos olet kokenut ja harjaantunut kuljettaja, voit valita talvirenkaiksesi yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset renkaat. Nykyaikaiset kitkarenkaat pitävät hyvin hankalallakin kelillä ja korjaavat jopa kuljettajan pieniä virheitä. Nastarenkaiden pitokyky on kuitenkin vielä huomattavasti parempi. Tuoreen, talviliikenteeseen totuttelevan autoilijan on järkevää valita nastarenkaat.

Peilijää tai kovaksi pakkautunut lumi vaatii ennakointia
Jos ajat kitkarenkailla vesijäällä tai kovaksi pakkautuneella lumella, esimerkiksi kiillottuneella risteysalueilla, sinun on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta. Näillä alustoilla kitkarengas pitää selvästi huonommin kuin nastarengas.

Tie kutsuu pääkallokelilläkin
Onko auto sinulle työväline? Joudutko lähtemään aamuvarhaisella matkaan, vaikka lumimyräkkä tai hirmuinen pääkallokeli piinaisi? Sinun kannattaa ehdottomasti valita nastarenkaat. Nastarenkaat tasaavat ylivoimaisesti parhaiten kelivaihteluita. Nastarenkaat toimivat yllätyksettömästi.

Autossasi on runsaasti turvavarusteita
Ajatko hyvin varustellulla, uudella autolla, jossa on ajovakaudensäätöjärjestelmä ja ABS-jarrut? Jos ajotapasi on lisäksi hillitty ja ennakoiva, selviydyt talvesta ilman nastojakin.

Arvostatko hiljaisuutta?
Jos renkaan hiljaisuus on sinulle tärkeä seikka, sinun kannattaa valita kitkarengas, joka on hiljainen myös paljaalla tiellä. Uusien nastarenkaidenkin ohjaamoääni on varsin vähäinen ja vaimea. Nasta- ja kitkarenkaiden melutasoa säätelee mm. EU-direktiivi. Modernit nastarenkaat eivät poikkea äänitasoltaan merkittävästi kitkarenkaista.

Kitkarenkailla joustoa asennusaikatauluun
Kitkarenkaat lisäävät asennusaikataulun joustavuutta. Voit asentaa kitkarenkaat autoosi syksyllä hyvissä ajoin ennen liukkaiden talvikelien alkamista. Kitkarenkaat lisäävät ajoturvallisuutta myös keväällä, jolloin lämpötilat vaihtelevat yllättävänkin nopeasti. Voit huoletta ajaa nastattomilla talvirenkaillasi, kunnes lämpötila vakiintuu keväiseksi.

Kitkoilla ympäri vuoden?
Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön.

Kitkarenkaiden ja nastallisten renkaiden erot

Nastarenkaat sekä pohjoismaiseen käyttöön tarkoitetut kitkarenkaat antavat molemmat kesärenkaisiin verrattuna ratkaisevasti paremman pidon ja ajoneuvon hallittavuuden talviolosuhteissa. Valinta rengastyyppien välillä kannattaa tehdä kuljettajan painotusten ja liikkumistarpeiden pohjalta.

Nastarengas on edelleen turvallisin ja suorituskykyisin valinta talviliikenteeseen. Nastarenkaalla on paras kyky tasata keliolosuhteiden vaihteluja, erityisesti liukkaimmalla eli jäisellä alustalla nastarengas tarjoaa lyhimmän jarrutusmatkan ja parhaan hallittavuuden.

Hyvä nastarengas välittää kuljettajalle selkeän tuntuman alkavasta sivuttaispidon menetyksestä. Lisäksi nastarenkain varustettu ajoneuvo on yleensä helpompaa oikaista sivuttaisluistosta kuin kitkarenkain varustettu auto.

Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on rajattu.

Kitkarengas on mukavin valinta talviliikenteeseen. Kitkarenkaiden pito erityisesti lumisella alustalla on yhtä hyvä tai jopa parempi kuin nastarenkailla. Jäisellä tienpinnalla kitkarenkaalla on ajettava ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastarenkailla.

Kitkarengas on mukava ja hiljainen. Osa käyttömukavuutta on se, että kitkarenkaat voi laittaa syksyllä alle jo hyvissä ajoin ennen ensilumia.

Kitkarenkaat eivät sovellu ympärivuotiseen käyttöön, koska kesän lämpimissä oloissa niiden pehmeä pintakumiseos kuluu nopeasti eivätkä niiden ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa ole riittävät.

Kitkarenkaita valittaessa on syytä varmistaa, että kyseessä on nimenomaan pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitetut talvirenkaat. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetut nastattomat talvirenkaat eivät yleensä vastaa ominaisuuspainotukseltaan pohjoismaisen talven vaatimuksia. Niissä on painotettu voimakkaasti nopean ajon ominaisuuksia sulalla kelillä muun muassa jääpidon kustannuksella.

Pohjoismaihin suunnatun kitkarenkaan sivupinnan merkinnästä ilmenevä suurin sallittu nopeus eli nopeusluokka on tyypillisesti Q (160 km/h) tai R (170 km/h). Keskieurooppalaisen kitkarenkaan nopeusluokka on yleensä H (210 km/h) tai V ( 240 km/h).

Molemmat rengastyypit ovat kehittyneet merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Nastarenkaista on tullut hiljaisempia ja entistä pitävämpiä. Nykyisten kevyiden nastojen myötä myös nastojen tienkulutus on vähentynyt puoleen aiemmasta. Kitkarenkaiden pitokyky on uusien kumisekoitusten ja lamellointiratkaisujen ansiosta noussut huomattavasti.

Tutustu Nokian Renkaiden nasta- ja kitkarengasvalikoimiin:

https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat/henkiloauton-renkaat/nastarenkaat/

https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat/henkiloauton-renkaat/kitkarenkaat/