TALVIRENKAAN TARINA

TALVIRENKAAN TARINA

Nokian Renkaat kehitti talvirenkaan vuonna 1934. Periksiantamattoman testauksen ja jatkuvan innovoinnin ansiosta Nokian Renkaiden modernista talvirenkaasta on muodostunut kestävä huipputeknologiaa edustava turvallisuusvaruste, joka on tänä päivänä jokaisen autoilijan saatavilla.

UPPOUDU TALVIRENKAAN SYNTYTARINAAN

Ensimmäisten talvirenkaiden imukupeista aramid-sivupintoihin ja SilentDrive-teknologiaan, Nokian Renkaiden talvirenkaiden innovaatioita riittää ja niitä kehitetään jatkuvasti. Jokainen sukupolvi tuo jotakin uutta tien päälle. Tavoitteenamme tehdä ajamisesta vastuullista ja turvallista jatkamme rajojen rikkomista jokaikinen päivä.

Löydä uusi talvirenkaasi

1934
Maailman ensimmäinen talvirengas, Kelirengas, kehitettiin.
1936
Nykypäivänä legendaarisina tunnetut Hakkapeliitta-talvirenkaat tulivat markkinoille.
1945
Uusi rengastehdas rakennettiin Suomen Nokialle, jossa Nokian Renkaiden tuotekehityksen sydän ja koti edelleenkin on.
1956
Haka-Hakkapeliitta-talvirengas, jonka kaksi kertaa suurempi urasyvyys tarjosi pitoa pakkautuneella lumella ja jäällä, tuotiin markkinoille.
1957
Ensimmäiset nastat, Kometa-nastat, kehitettiin.
1980
Hakkapeliitta NR 09 -talvirengas, jossa perinteiset imukupit korvattiin virtaviivaisella nuolikuovilla, tuotiin markkinoille.
1986
Maailman pohjoisin testikeskus, Nokian Renkaiden White Hell, avattiin Ivalossa, Suomen Lapissa, napapiirin pohjoispuolella.
1991
Ensimmäinen, moderni nastaton Hakkapeliitta talvirengas kehitettiin.
2000
Ainutlaatuinen kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator DSI) tuotiin kaikkiin uusiin Hakkapeliitta-talvirenkaisiin.
2008
Nokian Hakkapeliitta R nastaton talvirengas tuli markkinoille.
2013
Maailmanennätys nopeimmalle autolla jäällä ajassa 335,713 km/h Hakkapeliitta 8 -nastarenkailla.
2014
Maailman ensimmäinen talvirengas esiinponnahtivilla nastoilla, Hakkapeliitta konseptirengas, tuli markkinoille.
2014
Hakkapeliitta R2, maailman ensimmäinen sähköautoille suunniteltu talvirengas A-energialuokituksella, tuli markkinoille.
2015
Maailman ensimmäinen talvirengas EU-rengasmerkinnän A-luokituksella märkäpidossa ja polttoainetehokkuudessa, Nokian Tyres WR SUV 3, kehitettiin.
2016
Maailman energiatehokkain talvirengas Hakkapeliitta R2 voittaa Tire Technology of the year -palkinnon.
2021
Hakkapeliitta 10 EV, maailman ensimmäinen sähköautoille suunniteltu nastarengas kehitettiin.
2021
Markkinoille tuotiin Hakkapeliitta 10, seuraavan sukupolven tuplanastarengas 10/10 turvallisuusarvosalla riippumattomien autolehtien vertailutesteissä.
2022
Konseptirengas alan johtavalla lukemalla 93% kierrätettyjä tai uusiutuvia materiaaleja: Nokian Tyres Green Step.
2022
Markkinoille tuotiin johtavaa energiatehokkuutta luokkansa parhaalla nastattomalla jääpidolla: Hakkapeliitta R5.

TALVIRENKAITA TEKEMÄSSÄ

Miten uusien renkaiden kehitystyö on muuttunut vuosikymmenten varrella? Katso ennen ja nyt -videot alta!

NOKIAN RENKAIDEN RENGASSUUNNITTELUA KÄYTÄNNÖSSÄ 1970-LUVULLA JA TÄNÄ PÄIVÄNÄ

PIIRTÄMÄSSÄ SUUNNITELMIA NOKIAN RENKAIDEN RENKAILLE ENNEN JA NYT

Nokian Renkaiden kehitystyötä laboratoriossa 1950-luvulla ja tänä päivänä

NOKIAN RENKAIDEN RENGASTESTAUSTA JÄÄLLÄ MENNEINÄ VUOSINA JA WHITE HELL-TESTIKESKUKSEN JÄÄTUNNELISSA TÄNÄ PÄIVÄNÄ

NOKIAN RENKAIDEN TESTIKULJETTAJA TYÖSSÄÄN 1970-LUVULLA JA TÄNÄ PÄIVÄNÄ

HAKKAPELIITTA-TALVIRENGAS 1960-LUVULLA JA UUSI HAKKAPELIITTA R5, JOKA TULI MARKKINOILLE VUONNA 2022

NOKIAN RENKAIDEN TALVIRENKAAT TUOMASSA TURVALLISUUTTA AUTOILIJOILLE LÄPI VUOSIKYMMENTEN