Ääriolojen äärellä: Arctic Trucks luottaa Nokian Renkaiden Hakkapeliitta 44 -renkaisiin ylittäessään Etelämannerta Transglobal Car Expedition -retkikunnan mukana

Ääriolojen äärellä: Arctic Trucks luottaa Nokian Renkaiden Hakkapeliitta 44 -renkaisiin ylittäessään Etelämannerta Transglobal Car Expedition -retkikunnan mukana

25.2.2025 13:56 kategoriassa Artikkelit

Etelämantereen ylitys idästä länteen ensimmäistä kertaa maailmassa vei maapallon kylmimmän alueen läpi ajavan tiimin jopa 3 650 metrin korkeuksiin. Olosuhteet vaihtelivat matkalla äärimmäisestä kirkkaudesta olemattomaan näkyvyyteen ja pehmeästä lumesta koviin lumiharjanteisiin.

Vaativiin olosuhteisiin tarkoitettu ajoneuvo ja renkaat ovat keskeisessä asemassa, kun välimatkat huoltojen ja tankkausten välillä ovat pitkiä. Etelämantereen ylityksen retkikunnan johtaja, Emil Grimsson, on tyytyväinen 44-tuumaisiin Hakkapeliitta-renkaisiin ja yhteistyöhön Nokian Renkaiden kanssa.

“Nämä renkaat antavat meille etulyöntiaseman verrattuna aiempiin renkaisiin ja muihin tässä luokassa saatavilla oleviin renkaisiin. Ne ovat ylivoimaiset pehmeässä lumessa ja parantavat polttoainetehokkuuttamme keskimäärin 15–20 %, jolla on erittäin suuri vaikutus huoltojen ja kustannusten hallintaan”, Grimsson kertoo.

Matka Etelämantereen läpi oli vasta kehitetyn AT44 Ford F350 6x6:n ensimmäinen oikea koettelemus, vaikka ajoneuvoja on aiemmin kokeiltu Transglobal-tiimin kuljettamisessa Edmontonista Pohjois-Kanadan arktiseen kylään Cambridge Bayhin.

Nokian Hakkapeliitta 44-tuumaisilla renkailla varustettu AT44 Ford F350 6x6 kulkee laajan Etelämantereen jäätikön yli äärimmäisen tuulisissa olosuhteissa.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan Transglobal-tiimin piti poistua Etelämantereelta Marguerite Bayn kautta. Ajoneuvojen oli määrä palata Union Glacierille talvisäilytykseen juuri ennen kauden viimeistä lentoa mantereelta. Ankarien jääolosuhteiden ja jäänmurtajan ylimääräisen pysähdyksen vuoksi retkikunta saapui Larsemann Hillsille yhdeksän päivää aikataulusta jäljessä, mikä teki alkuperäisestä suunnitelmasta äärimmäisen haastavan. Sitä päätettiin kuitenkin yrittää.

Reitti nousi 400 kilometrin aikana yli 3 000 metrin korkeuteen ja pysyi sen yläpuolella seuraavat 2 000–3 000 kilometriä. Se vaati tiimiltä sopeutumista, sillä Etelämantereella on suhteellisesti alhaisempi happipitoisuus kuin päiväntasaajalla. Myös pakkanen oli kiristymässä. Alkuperäinen aikataulu oli tiukka, joten sen suhteen jouduttiin tekemään myös kompromisseja tiimin suorituskyvyn varmistamiseksi.

Jokaisessa ajoneuvossa oli 550 litran polttoainesäiliöt.   Matkaa tehtiin sakeissa lumimyräköissä samalla, kun ylitettiin kovien lumiharjanteiden peittämiä alueita. Ne kuormittivat ajoneuvoja ja erityisesti polttoainetta kuljettavia kelkkoja, jotka halkeilivat ja vaativat lähes päivittäistä korjausta.

Yhdessä ajoneuvossa ilmeni käynnistysvaikeuksia, kun tiimi oli 1 200 kilometrin päässä etelänavasta. Sen korjaamiseen kului lähes 40 tuntia. Tämä osoitti alkuperäisen suunnitelman toiveajatteluksi. Tiimi päätti turvautua varasuunnitelmaan ja päättää Etelämantereen ylityksen Filchnerin–Ronnen jäähyllylle Constellation Inletissä.

Kymmenen hengen tiimi saavutti etelänavan 5. tammikuuta ja juhlisti tätä virstanpylvästä. Heidät kutsuttiin vierailemaan etelänavan tutkimusasemalle, jossa he saivat tutustua sen toimintaan ja siellä tehtävään tieteelliseen tutkimukseen. Tammikuun 7. päivänä retkikunta jatkoi matkaa Union Glacierille ja saavutti sen kolmessa päivässä ajettuaan yli 300 kilometriä sakeassa lumipyryssä. Tammikuun 13. päivänä he ajoivat perille Constellation Inletiin ja juhlivat Etelämantereen ylittämistä rannikolta rannikolle.

AT44 Ford F350 6x6 kuljettaa raskasta kuormaa muovisissa kelkoissa lumen halki.

 

Erikoisajoneuvot

Tuhansien kilometrien ajaminen äärimmäisissä olosuhteissa vaatii vuosien valmistelua. Yksi keskeinen tekijä on käytettävät ajoneuvot. Arctic Trucks on erikoistunut Toyota Hiluxin ja Ford F350 -ajoneuvojen muuntamiseen Etelämantereen retkille sopiviksi esimerkiksi mahdollistamalla suurempien renkaiden ja 6x6:n asentamisen ja tekemällä satoja muita muutoksia.

Äärimmäisiin olosuhteisiin suunniteltuja kelkkoja hinataan Arctic Trucks -ajoneuvoilla, joissa on 6x6-järjestelmä ja ylimitoitetut renkaat vaativaa retkeä varten.

 

Hakkapeliitta 44 -renkaat säästävät polttoainetta ja puskevat vaivattomasti lumen halki

Arctic Trucks ja Nokian Renkaat ovat tehneet yhteistyötä jo vuosia. Vuonna 2017 yhteistyön tuloksena syntyi räätälöity Nokian Renkaiden Hakkapeliitta 44: rengas yli metrin halkaisijalla.

“Koostaan huolimatta rengas liikkuu syvässä lumessa vaivattomasti”, sanoo Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Kalle Kaivonen. “Olemme kiitollisia Arctic Trucksille tämän haasteen heittämisestä. Renkaan kulutuspinnan leveys ja sen maksimaalinen ilmatila takaavat, että lumi ei ole haaste Hakkapeliitta 44:lle!”

Tosielämän testit arktisissa ja antarktisissa olosuhteissa vahvistavat Hakkapeliitta 44 -renkaan soveltuvuutta ääriolosuhteisiin.

“Hilux 6x6:ta eivät lumiolosuhteet juuri haasta, kun aloimme käyttää Nokian Renkaiden Hakkapeliitta 44 -renkaita. Myös polttoaineen kulutus väheni 15–25 % prosenttia”, Emil Grimsson kertoo.

Pehmeästä lumesta aiheutuneet haasteet hallitaan rengaspaineita säätämällä.

“Voimme tilapäisesti laskea rengaspaineen 0,24 baariin, jotta pääsemme liikkeelle hyvin pehmeässä lumessa. Sitten käytämme 6,7-litraisen moottorin valtavaa vääntöä nopeuden kasvattamiseen” Emil Grimsson kuvailee. “Sen jälkeen voimme nostaa rengaspaineet jälleen 0,35–0,40 baariin ja risteillä kuin vene 50–80 km/h nopeudella. Tämä onnistuu Nokian Renkaiden Hakkapeliitta 44 -renkailla erinomaisesti.”

Neljä Arctic Trucks -ajoneuvoa rinnakkain Antarktiksella.

 

Äärimmäisten olosuhteiden kestämistä

Etelämantereen ylityksen aikana Transglobal Car Expedition -tiimi kohtasi äärimmäisiä olosuhteita. Korkeiden paikkojen alhaiset happipitoisuudet aiheuttivat päänsärkyä ja hengenahdistusta.

“Reitti vie nopeasti yli 3 500 metrin korkeuteen ja nousee parhaimmillaan 3 650 metriin”, Emil Grimsson kertoo. “Hapen määrä napa-alueilla on paljon alhaisempi kuin mantereen keskellä, joten kokemamme vastasi lähes 4 500 metrin korkeutta!”

Lumiharjanteet olivat toinen äärimmäinen ominaisuus. Satojen kilometrien pituiset jäämuodostelmat koettelevat ajoneuvoja ja renkaita ravistelemalla niitä armottomasti. Lumiharjanteiden täyttämien alueiden ylittäminen retken aikana aiheutti todellista huolta siitä, miten elintärkeitä varusteita kuljettavat muoviset kelkat kestäisivät jatkuvan hankauksen, tärinän, iskut ja äärimmäisen kylmyyden.

Ankarista olosuhteista huolimatta retkikunta sai 4 141 kilometrin matkan päätökseen. Retkikunta lähti liikkeelle 10. tammikuuta 2024 ja pohjoisnavan he saavuttivat huhtikuussa. Parhaillaan he ovat reitin kuudennella etapilla matkalla Etelä-Amerikasta takaisin lähtöpaikkaansa New Yorkiin.

Retkikunnan Nokian Renkaat Hakkapeliitta 44:llä ajama reitti Etelämantereella.

 

Miksi tällaisilla retkillä on merkitystä?

Transglobal Car Expedition -retkikunnan kaltaiset matkat eivät ole pelkkää seikkailua, vaan niillä on tärkeä asema tieteellisen tutkimuksen ja ajoneuvoteknologian kehittämisessä äärimmäisissä olosuhteissa.

Etelämanner on yksi tärkeimmistä alueista ilmastonmuutoksen, ilmakehän olosuhteiden ja jään ydinnäytteiden tutkimisessa – niiden avulla saadaan tietoa maapallon historiasta. Tutkimuksen tekeminen näin syrjäisissä ja armottomissa olosuhteissa edellyttää erikoistuneita ajoneuvoja tutkijoiden, laitteiden ja välttämättömien tarvikkeiden kuljettamiseen.  

Nokian Renkaille nämä tutkimusmatkat tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden testata renkaita maapallon äärimmäisissä olosuhteissa. Tällä matkalla käytetyt Hakkapeliitta 44 -renkaat toivat merkittävää säästöä polttoaineen kulutuksessa ja todistivat, että edistyksellinen rengasteknologia voi vähentää päästöjä ja parantaa tehokkuutta myös kaikista haastavimmissa olosuhteissa. Matkalta saadut oivallukset vaikuttavat suoraan kestävämpien ja tehokkaampien renkaiden kehittämiseen arktisesta tutkimuskäytöstä pelastusoperaatioihin sekä jokapäiväiseen ajoon.