Hyötyjä monella tasolla: Maatalouden VF-renkaat säästävät niin polttoainetta kuin peltojakin

Hyötyjä monella tasolla: Maatalouden VF-renkaat säästävät niin polttoainetta kuin peltojakin

26.9.2024 15:28 kategoriassa Artikkelit

VF-renkaat (Very high Flexion, erittäin korkea joustavuus) ovat maatalousrenkaiden uusi sukupolvi, joka lupaa enemmän kantavuutta pienemmällä paineella. Mutta millaisia hyötyjä niillä on käytännössä? Eri näkökulmia VF-renkaisiin avaa Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö Tero Saari. 

VF-rengas voi vaikuttaa merkittävästi maatalouden tuottavuuteen. Laadukkaaseen renkaaseen panostaminen onkin teknologiainvestointi, joka tuo hyötyä monella tasolla:

  • työtehona 
  • polttoaineensäästönä 
  • nopeampina tiesiirtyminä 
  • pellon tuottavuuden säilymisenä 
  • renkaan pitkänä käyttöikänä  

Kun valitsee oikean renkaan oikeaan tarpeeseen, rakentaa osaltaan maatalouden kestävää kehitystä, josta hyötyvät lopulta kaikki. Tässä artikkelissa esittelen vielä tarkemmin, mistä VF-renkaissa on kysymys ja mihin niiden tarjoamat hyödyt perustuvat. 

Valtra-traktori Nokian Tyres Soil King VF-renkailla sekä rengaspaineen säätöjärjestelmällä.

 

VF-renkaat – mitä ne ovat ja mitä ne eivät ole? 

Kun puhutaan VF-renkaista, on tärkeää pitää mielessä, että VF ei ole ”teknologia”, vaan standardi. Rengas- ja vannevalmistajien yhteenliittymä ETRTO on päättänyt tietyistä yhteisistä säännöistä ja käytännöistä, jotta esimerkiksi VF-renkaan kantavuus lasketaan aina vertailukelpoisella tavalla valmistajasta riippumatta.   

Kantavuus paineen yksikköä kohti onkin VF-standardin keskeinen osa, ja tyypillisesti 30–40 % suurempi kuin tavallisissa flotation-renkaissa. Standardi ei kuitenkaan ota kantaa siihen, miten tämä teknologisesti toteutetaan, joten jokainen valmistaja kehittää standardin mukaisia renkaita omien kriteeriensä mukaan. 

VF-standardi mahdollistaa renkaiden laajemman paineskaalan. Käytännössä VF-renkaiden mahdollistamalla matalalla käyttöpaineella rengas painuu tehokkaasti muodostaakseen mahdollisimman suuren kosketuksen alustaansa, jolloin koneen paino jakautuu tasaisemmin, pelto pysyy kuohkeampana ja vetokyky paranee.  

Standardi ei kuitenkaan velvoita matalaan paineeseen, vaan maantiellä ajaessa on syytä edelleen nostaa painetta parantaakseen vakautta ja vähentääkseen vierintävastusta. VF-rengas kuitenkin kestää siirtymäajotkin alhaisemmalla paineella kuin tyypillinen flotation-rengas. 

 

Hallittu venyminen parantaa kosketuspintaa maaperään 

ETRTO määrittelee standardissaan traktorin vetorenkaiden nimelliskoolle mitoitushaarukan, jossa on yläraja renkaan halkaisijalle ja leveydelle. Nimelliskooltaan samanlaisetkin renkaat voivat siis olla kaikki eri kokoisia tietyissä rajoissa.  

Koska suuri koko tuo lisää kosketuspintaa, on VF-renkaat mitoitettu lähelle ylärajaa ja käytönaikainen venyminen pidetään hallinnassa kehittyneen rakenne- ja materiaaliteknologian avulla. Tämän vuoksi VF-renkaat ovat yleensä valmistajiensa lippulaivamalleja teräsvöillä vahvistetulla radial-rakenteella. 

VF-renkaat mahdollistavat 6 % enemmän muokattua maata työtuntia kohden ja 8 % pienemmän polttoaineenkulutuksen muokkaustyössä.

 

Vierintävastus syö polttoainetta 

Mitä pienempi rengaspaine, sitä suurempi on renkaan muodonmuutos ja sitä kautta vierintävastus työtä tehdessä. Muodonmuutoksessa ja siitä palautumisessa syntyy energiahukkaa lämmön muodossa kulutuspinnan ja sivupinnan alueella. Tuo lämpöenergia on peräisin polttoaineesta.  

Energiahukan suuruus vaikuttaa polttoaineenkulutuksen lisäksi myös renkaan kestävyyteen, sillä lämmöksi muuntunut energia voi kuumentaa rengasta äärirajalle ja yli vaurioittaen sen rakennetta ja nopeuttaen kulumista. 

Vierintävastuksen vaikutus kulutukseen ei ole mikään marginaaliin hukkuva: esimerkiksi 38 % lisää vierintävastusta nostaa polttoaineen kulutusta 5 %. Melko tyypillisellä 25 litran tuntikulutuksella se merkitsee 1,25 litraa tunnissa. Tai toisin sanoin, 450 litran tankillisesta kuluu 22,5 litraa vierintävastuksen voittamiseen.  

Renkaan suunnittelulla eli materiaalivalinnoilla, muodolla ja rakenteella on suuri merkitys siihen, kuinka paljon haitallista lämmönkehitystä tapahtuu. Matalapaineiseen käyttöön tarkoitettu rengas vaatii erityistä rengasteknologista osaamista, jolla energiahukka ja sen muodostamat haitat ovat hallinnassa. Tällöin renkaan muodonmuutos tapahtuu hyvällä hyötysuhteella ja sen hyödyt saavutetaan mahdollisimman vähäisillä haitoilla.  

Nokian Renkaiden uusi Nokian Tyres Soil King VF -rengas on tutkitusti vierintävastukseltaan harvinaisen matala edistyksellisen Flexforce-teknologian ansiosta. 

Tutustu Nokian Tyres Soil King VF -renkaaseen 

 

Enemmän satoa, vähemmän energiahukkaa 

VF-renkaiden matalampi pintapaine vähentää oleellisesti maan painumisen aiheuttamaa pakkaantumista, joka heikentää maan rakennetta. Toisin sanoen maan huokoisuus säilyy parempana kasvien elinvoimaisuuden kannalta, kun maata ei tiivistetä sillä veden, ravinteiden ja kasvien juurien tarvitsema tila on maan huokosissa. 

Maata painettaessa aiheutetaan myös pintamaan vaurioita ja liikevastusta, sillä rengas joutuu puskemaan pintamaata edellään. Puskemisen liikettä vastustava vaikutus vastaa jatkuvaa ylämäkeen kulkemista. 1 cm maan painumista lisää energiahukkaa 10 %. Alhaisemmalla pintapaineella on pehmeällä maalla siis myös energiahukkaa alentava vaikutus. 

Nokian Renkaiden VF-renkaita käyttävä Valtra-traktori peltotöissä. 

Eipäs unohdeta ajettavuutta 

Ajettavuus on tärkeä osa kokonaistyötehoa. On kuitenkin tunnettua, että alempi rengaspaine heikentää renkaan vakautta. Esimerkiksi kapeilla maalaisteillä suurilla työlaitteilla varustetun traktorin ajaminen voi olla suorastaan pelottavaa, jos heikentyneeseen näkyvyyteen yhdistyy vaikeus pysytellä kaistalla. Silloin nopeutta pitää laskea, jolloin taas aikaa kuluu muuhun kuin tuottavaan työhön. 
 

Lue käyttäjien kokemuksia VF-renkaista 
 

Olen ollut alusta saakka mukana Nokian Tyres Soil King VF -renkaan kehitystyössä, jossa on pyritty minimoimaan matalan paineen negatiivisia vaikutuksia ajettavuuteen. Siksi on ollut hienoa kuulla loppukäyttäjiltä, miten jopa alle yhden baarin rengaspaineella ja raskaat kylvölaitteet edessä sekä takana on traktorin ajettavuus pysynyt hyvänä. 

 

Kirjoittaja 

Tero Saari 

Senior Product Manager 

 

Kysyttävää VF-renkaista? 

Ota yhteyttä: [email protected]