Kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta

Kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta

Takaisin artikkeleihin

Tiedätkö, miten säätää rengaspaineet talvilämpötiloihin tai miten varmistaa tasainen renkaiden kuluminen? Oletko tietoinen nastarenkaiden ja kitkarenkaiden olennaisista eroista? Lue faktat kolmesta yleisestä talvirengasmyytistä ja aja turvallisesti tänä talvena.

Ankariin pohjoismaisiin ajo-olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat tekevät loskassa, lumella sekä jäällä ajamisesta turvallisempaa. Muutamalla perustiedolla voit parantaa renkaiden turvallisuutta ja suorituskykyä talviteillä entisestään, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Kerkko Helmijärvi.  

“Harva enää potkaisee rengasta tarkistaakseen rengaspaineet. Kuljettajien keskuudessa elää kuitenkin vielä joitain renkaisiin liittyviä harhaluuloja,” Helmijärvi huomauttaa.  

Kerkko Helmijärvi kumoaa sitkeimpiä talvirenkaisiin liittyviä vääriä käsityksiä faktatiedolla:

Harhaluulo nro 1: “Rengaspaine ei voi olla suositusta korkeampi

“Liian korkea rengaspaine on parempi kuin liian matala,” neuvoo Kerkko Helmijärvi, joka törmää säännöllisesti ajatukseen, että rengaspaineita ei saa nostaa autonvalmistajan suositusten yläpuolelle. Tämän takia monet autot ajavat liian matalilla paineilla, Helmijärvi selittää. 
 
Kun auto on esimerkiksi joululomalle lähdettäessä täyteen pakattu, paineita on lisättävä. On myös tärkeää ymmärtää, että rengaspaine laskee lämpötilan laskiessa. “Joka kerta kun lämpötila laskee 10 astetta, rengaspaine laskee 0,1 baria,” sanoo Helmijärvi.  
 
Koska riittävä rengaspaine on avain turvalliseen ajamiseen erityisesti talvella, asiantuntija suosittelee tarkistamaan rengaspaineen kerran kuukaudessa tai jopa useammin, jos ajat paljon.  
 
“Liian matala rengaspaine aiheuttaa aina ongelmia. Ajaminen alipaineisella renkaalla on epämukavaa ja pahimmassa tapauksessa rengas voi jopa irrota vanteelta,” Helmijärvi varoittaa. “Harvoin tarvitsee huolehtia, että paine on liian korkea. Rengaspaine, joka on 0,2 baria autonvalmistajan suosituksen yläpuolella, on yleensä sopiva turvalliseen talviajoon,” hän neuvoo. 

Harhaluulo nro 2: “Minun ei tarvitse vaihtaa renkaiden paikkaa kauden aikana” 

Autosi neljä rengasta eivät aina kulu tasaisesti. Siksi Helmijärvi suosittelee niiden kierrättämistä auton alla kerran talvikauden aikana, jos kaikki neljä rengasta ovat samankokoisia.  
 
Renkaiden vaihtaminen vetävien ja vapaasti pyörivien akseleiden välillä varmistaa, että kuluminen jakautuu tasaisesti kaikille renkaille. “Tasaisempi kulutuspinnan syvyys varmistaa paremman pidon ja vakaamman ajon, mikä vähentää onnettomuusriskiä,” hän kertoo.  
 
Tasaisempi kuluminen myös pidentää renkaiden käyttöikää, mikä säästää rahaa.  
 
“Renkaiden kierrättäminen kerran talven aikana voi maksaa jonkin verran rahaa tai vaivaa, mutta sillä voi säästää satoja euroja, kun uusien renkaiden ostoa voi viivyttää,” Helmijärvi huomauttaa. “Oikean rengaspaineen ylläpitäminen ja renkaiden paikan vaihtaminen talvikauden aikana ovat tärkeimmät tekijät, jotta talvirenkaasi toimivat luotettavasti ja turvallisesti.”  

Harhaluulo nro 3: “Jos poistat nastarenkaista nastat, ne toimivat kuin kitkarenkaat”

Pohjoismaiset nastarenkaat on suunniteltu pitämään kuljettaja, matkustajat ja muut tiellä liikkujat turvassa erityisesti jäisillä liukkailla teillä.  
 
“Jotkut uskovat, että jos poistat nastat nastarenkaasta, rengas toimii kuin kitkarengas. Mutta näin ei ole,” Helmijärvi korostaa.  
 
“Nastarenkaiden kulutuspinnan seos ja kuvio on erityisesti suunniteltu pitämään ja tukemaan nastoja, eikä niitä ole optimoitu toimimaan ilman nastoja. Pohjoismaiset kitkarenkaat on suunniteltu maksimaaliseen jääpitoon ilman nastoja.”  
 
Varmistaaksesi, että renkaasi soveltuvat turvalliseen ajoon pohjoisen talvessa, Helmijärvi suosittelee valitsemaan ankarimpiinkin ajo-olosuhteisiin suunnitellut premium-renkaat. Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 -talvirenkaissa on nastat, jotka tarjoavat erinomaisen pidon lumella ja jäällä, kun taas nastattomat Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -talvirenkaat on suunniteltu turvalliseen ajoon pohjoismaisissa olosuhteissa, kuten lumi- ja jääpitomerkinnät osoittavat.  

Vinkkejä turvalliseen talviajoon 

  • Tarkista rengaspaineesi säännöllisesti. Varmista ennen mittaamista, että renkaat ovat kylmät eivätkä lämpimät ajon jäljiltä. 
  • Lisää vähintään 0,1 baria painetta, kun lämpötila laskee 10 astetta. On parempi pitää rengaspaine hieman liian korkeana kuin liian matalana. 
  • Kysy neuvoa paikallisesta rengasliikkeestä, jos et ole varma oikeasta rengaspaineesta. 
  • Kierrätä renkaasi etu- ja taka-akselin välillä kerran talven aikana, jos mahdollista. 
  • Käytä pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltuja nasta- tai kitkarenkaita. Tarkista lumi- ja jääpitomerkinnät renkaan sivupinnasta. 
  • Älä poista nastoja renkaistasi, sillä nastarenkaita ei ole suunniteltu toimimaan ilman niitä. 

Muistathan, että kuljettajan vastuulla on varmistaa, että renkaat ovat turvalliset ja sopivat ajoneuvoon sekä noudattaa ajoneuvon valmistajan ohjeita oikeasta käytöstä ja huollosta. Ota yhteyttä lähimpään Nokian Renkaiden jälleenmyyjään tai ajoneuvon valmistajaan saadaksesi tarkempia neuvoja.