Vanteet - Näin valitset sopivat renkaat ja vanteet

Vanteet - Näin valitset sopivat renkaat ja vanteet

Jokainen auto vaatii alleen neljä pyörää liikkuakseen eteenpäin. Pyörät koostuvat kahdesta osasta: Vanteesta ja tämän päällä olevasta Renkaasta.

Vanteet on tyypillisesti valmistettu teräksestä tai alumiinista, joskin joissakin urheiluautoissa käytetään myös magnesiumista ja hiilikuidusta valmistettuja vanteita. 

Vanteet kiinnittyvät auton pyörännapoihin ja välittävät renkaiden välityksellä auton voimansiirron tuottaman liikkeen maahan.

Renkaat taas asennetaan vanteiden päälle, liittämään vanne tienpintaan. Renkaat valmistetaan tarkasti suunnitelluista komponenteista, joilla renkaiden suorituskyky ja kestävyys saadaan hiottua parhaimmilleen.

Löydä autoosi parhaiten sopivat renkaat

Renkaat ovat autosi kosketuspinta tiehen - Valitse ne huolellisesti

Vanteet määrittävät suoraan sen, minkä kokoiset renkaat autoon on mahdollista asentaa. Rengaskoko taas rajoittaa valittavissa olevien rengasmallien valikoimaa.

Renkaiden huolellinen valinta on tärkeää, sillä ne luovat elintärkeän kontaktipinnan autosi ja tien välille. Renkaat määrittävät suoraan sen, miten herkästi autosi ohjautuu, kuinka autosi käyttäytyy märällä tai pakkasella, ja kuinka tehokkaasti ja turvallisesti moottorin teho saadaan välitettyä tien pintaan.

Käyttämällä pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltuja Nokian Renkaiden kesä- ja talvirenkaita, takaat autosi turvallisen hallittavuuden ja suorituskyvyn olosuhteista riippumatta.

 

Talvirenkaiden vanteet - Mitä huomioida talvivanteiden valinnassa?

Suomessa autoihin hankitaan tyypillisesti kaksi vannesarjaa, joista toiselle asennetaan kesärenkaat ja toiselle talvirenkaat. Tällöin riittää, että ajokauden vaihtuessa autoon vaihdetaan toiset pyörät tilalle, eikä renkaita tarvitse irrottaa vanteilta vaihtoa varten. 

Talvikäytössä vanteet joutuvat koville, mutta talvirenkaiden kanssa käytettäville vanteille ei sinällään ole erityisedellytyksiä. Tyypillisesti auton alla ostettaessa on alkuperäisrenkaina kesärenkaat ja oston yhteydessä ostetaan erikseen autoon sopiva tarvirengaspaketti vanteineen. (Siistimpi tai arvokkaampi vannesarja kannattaa pitää kesäkäytössä, sillä talvella vanteet altistuvat huomattavasti rankemmille luonnonoloille sekä tiesuolan käytölle.)

Mikäli ostat uudet vanteet talvikäyttöön, kannattaa myös vanteiden malliin kiinnittää huomiota, mikäli ajat säännöllisesti runsaslumisilla alueilla. Jotkin mallit keräävät runsaasti lunta vanteiden sisälle, mikä voi lumen jäätyessä aiheuttaa ajamista häiritsevää tärinää. 

Nokian Renkaiden jälleenmyyjät auttavat sinua valitsemaan talvikäyttöön soveltuvat vanteet ja turvalliset, pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat oikeassa koossa.

 

Vanteiden kokomerkinnät - Miten löytää oikean kokoiset vanteet?

Kaikki vanteet eivät suinkaan sovellu kaikkiin autoihin, vaan vanteen valinnassa on otettava huomioon paitsi vanteen koko, myös sen pulttijako ja ET-luku.

Mitä nämä sitten tarkoittavat? Avaamme näitä vanteiden valinnassa vaadittuja tärkeitä numeroita tarkemmin alla, mutta älä huolehdi, mikäli ne kuulostavat heprealta. Nokian Renkaiden jälleenmyyjät auttavat sinua mielellään sopivien vanteiden ja renkaiden löytämisessä autoosi.

Vanteiden pulttijako ja keskireikä

Auton pyörännavassa olevien pulttien määrä ja etäisyys toisistaan vaihtelee eri autovalmistajien välillä. Vanteiden pulttijako kertoo, millaisilla pulteilla varustettuun pyörännapaan se voidaan asentaa. 

Pulttijako ilmoitetaan pulttien määränä ja pultinreikien väliin jäävänä etäisyytenä millimetreissä. Esimerkkejä yleisistä pulttijaoista ovat 4x100 sekä 5x120.

Oikean pulttijaon lisäksi on syytä tarkistaa myös keskireiän suuruus. Keskireiän sovitukseen on olemassa erikokoisia sovitusholkkeja , joilla saadaan keskireikä sopimaan erikokoisiin napoihin. Varmista oikea pulttijako yhdessä vanteiden myyjän kanssa ennen vanteiden tilaamista, sillä väärällä pulttijaolla varustettuja vanteita ei pysty asentamaan autoosi.

ET-luku eli Offset

Vanteissa ilmoitetaan aina myös ET-luku, jolla mitataan vanteen kiinnityskohdan etäisyyttä vanteen keskilinjaan. Yksinkertaisuudessaan ET-luku tuo pyörää ulospäin autosta tai vie pyörää sisäänpäin. Suurempi ET vie pyörää sisäänpäin ja matalampi tai negatiivinen ET tuo sitä ulospäin. 

ET-luvun tulkinnassa on helpointa ottaa oppia valmistajan alkuperäisten vanteiden ET:stä, sillä alkuperäiset vanteet istuvat autoon varmasti jousituksen kaikissa asennoissa. Väärällä ET-luvulla varustetut vanteet voivat pahimmillaan osua auton kaariin, jarrulevyyn tai jousituksen osiin. Väärä ET-luku saattaa vaikuttaa myös ajoneuvon ohjattavuuteen. 

Voit ajaa huoletta olosuhteista riippumatta, kun valitset autoosi laadukkaat ja käyttötarkoitukseen sopivat renkaat sekä oikean kokoiset vanteet.

Leveys ja halkaisija

Vanteen leveys ja halkaisija ilmoittavat vanteen koon tuumissa. Ne myös määrittävät, minkä kokoiset renkaat vanteelle voidaan asentaa turvallisesti.

Vanteiden leveydessä ja halkaisijassa kannattaa noudattaa pitkälti valmistajan suosittelemia kokoja tai varmistaa tarkasti yhteensopivuus näistä poiketessa. Vanteiden koon muuttaminen saattaa edellyttää myös muutoskatsastusta, josta kerromme lisää hieman alempana.

Ota myös huomioon, että alkuperäisen levyinenkään vanne ei välttämättä mahdu pyörimään osumatta auton koriin, jos vanteen ET-luku muuttuu runsaasti.


Saako vanteiden kokoa muuttaa? - Koska tarvitaan muutoskatsastus?

Vanteiden kokoa muuttamalla ne saadaan istumaan paremmin auton ulkonäköön, mutta mielivaltainen vannekoon muuttaminen ei ole järkevää - eikä sallittua. 

Vanteiden halkaisijaa saa kasvattaa - tietyin rajoituksin

Vanteiden kokoa on sallittua muuttaa alkuperäisistä rekisteriotteessa ilmoitetuista halkaisijoista korkeintaan 26 millimetrillä eli noin yhdellä tuumalla. 

Tätä suuremmissa muutoksissa auto tulee muutoskatsastaa uudelle vannekoolle. Edes muutoskatsastuksen myötä auton renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa yli 15 prosentilla.

Vanteiden leveyden muutoksissa on huomioitava auton rakenteet

Auton vanteiden leveyttä ei suoranaisesti ole rajoitettu, mutta ne saavat muuttaa raideväliä korkeintaan 30 millimetrillä kullakin akselilla. Vanteiden leveysmuutoksia on kuitenkin rajoitettu välillisesti, sillä renkaiden leveyttä saa muuttaa ilman muutoskatsastusta alkuperäisestä korkeintaan 40 millimetrillä tai 20 prosentilla leveimmästä valmistajan ilmoittamasta koosta, suuremman ollessa määräävä.

Muutoskatsastuksen myötä renkaan leveyttä on sallittua muuttaa korkeintaan 50 prosenttia valmistajan leveimpään rengaskokoon verrattuna tai 105 millimetrillä, suuremman jäädessä voimaan. Uusi rengaskoko ei saa missään jousituksen asennossa myöskään osua auton rakenteisiin, ja sen tulee päästä pyörimään vapaasti.

Vanteiden koon muuttaminen saattaa edellyttää renkaiden vaihtoa

Vanteiden halkaisijan muuttaminen tarkoittaa aina sitä, että joudut hankkimaan uudet renkaat. Myös vanteiden leveyden muuttaminen johtaa usein rengaskaupoille, mutta pienissä muutoksissa myös vanha rengas saattaa olla mahdollista asentaa turvallisesti leveämmälle tai kapeammalle vanteelle. 

Muista myös, että vanteiden tuumakokoa kasvattaessa korkeamman profiilin renkaat eivät välttämättä enää mahdu pyörimään osumatta auton rakenteisiin joissakin jousituksen asennoissa. 

Muuttaessasi vannekokoa, suosittelemme turvautumaan Nokian Renkaiden jälleenmyyjien apuun oikean rengaskoon valinnassa. Näin saat autoosi varmasti turvallisen ja lainmukaisen rengastuksen.

 

LÖYDÄ AUTOOSI PARHAITEN SOPIVAT RENKAAT