Tomi Tauriainen vastaa Maakasi Oy:n louheenkuljetusajoneuvoista Oriveden kaivosalueella. Yritys on testannut Nokian R-Truck -renkaita sekä vastaavia Noktop-pinnoitteita jo kolmen vuoden ajan.
Tauriainen on huomannut selkeää etua etenkin pidossa: ”Ajamme noin 9 kilometriä alamäkeen, kun laskeudumme 1205 metriä maanpinnan alapuolelle. Tyhjä auto on aikaisemmin saattanut helposti luistaa, mutta Nokian R-Truck pitää.”
Koska maaperä on työmaalla kivikkoista ja terävää, tärkeintä Tauriaisen mukaan on pidon lisäksi kulutuskestävyys sekä piston- ja viillonkesto. ”Näiden ominaisuuksien kokonaiskuvassa Nokian Renkaat päihittää kilpailijansa.”
Tauriainen suosittelee rengasta sorakippiautoihin esimerkiksi kaivos-, tunneli- ja murskaustyömaille – mutta myös maantieliikenteeseen: ”Joissakin tapauksissa 30 kilometriäkin tiellä voi olla liikaa kaivosrenkaille, joita ei välttämättä ei ole edes hyväksytty maantieajoon. Nokian R-Truck sen sijaan soveltuu myös tien päälle.”
Kone
Volvo FMX (3-akselinen, 6x4) & Mercedes Benz Actros (3-akselinen, 6x4)
Renkaat
Nokian R-Truck, Noktop 86