27. marraskuu 2012 12:14
kategoriassa
Tuoteuutiset
Erityishuomio liikenneturvallisuuteen ja kuljetusten sujumiseen:
Ensi vuoden alusta Ruotsissa voimaan tuleva talvirenkaiden käyttöpakko raskaan kaluston vetävissä pyörissä lisää huomattavasti liikenneturvallisuutta talvikaudella. Nokian Renkaiden mielestä vastaava laki tulisi toteuttaa mahdollisimman pian myös Suomessa ja nostaa renkaiden alin sallittu uransyvyys nykyisestä 1,6 millimetristä 5 millimetriin.
Ruotsissa on jo nyt talvikaudella voimassa raskaan kaluston vetoauton renkaita koskeva laki 5 millimetrin minimiuransyvyydestä. Ruotsin hallituksen viime viikolla tekemän päätöksen mukaan kaikissa Ruotsissa liikennöivissä kuorma-autoissa tulee lisäksi olla talvirenkaat tai vastaavat renkaat auton vetävissä pyörissä 1. joulukuuta ja 31.maaliskuuta välisenä aikana talvikelin vallitessa. Uusi laki astuu voimaan ensi vuoden alussa. Lain taustalla ovat ikävät tilastot aikaisempina talvina tapahtuneista liikenneonnettomuuksista, joissa osallisina olleissa kuorma-autoissa oli käytetty kuluneita renkaita. Useimmat näistä autoista ovat ulkomailla rekisterissä olevia kuorma-autoja, joiden määrä on Ruotsissa kasvanut voimakkaasti.
Ruotsin liikenneviraston viime talvena tekemän tutkimuksen mukaan 95 prosentissa teillä liikkuneissa ruotsalaisissa kuorma-autoissa oli vetopyörien uransyvyys hyvässä kunnossa. Ojaan ajaneissa ulkomaisissa rekoissa lähes puolessa (45 %) oli vetopyörinä renkaat, joiden uransyvyys oli heikko. Onnettomuuksien lisäksi monet huonoilla renkailla ajavat rekat ovat ruuhkauttaneet pahasti liikennettä, kun ne ovat ajautuneet ojaan tai jääneet jurraamaan paikoilleen liukkaissa mäissä.
Nokian Renkaat pitää Ruotsin uusia määräyksiä tärkeänä talviturvallisuutta parantavana askeleena ja toivoo, että vastaava laki saataisiin Suomessakin voimaan mahdollisimman pian.
− Tämä on todella rohkea ja hieno päätös Ruotsin hallitukselta, joka nyt näyttää isolla kädellä, että liikenneturvallisuus ja kuljetusten sujuvuus otetaan vakavasti. Erityisen hyvää tässä on se, että määräykset koskevat myös Ruotsissa liikennöiviä ulkomaisia kuorma-autoja. Suomi on tässä asiassa edelleen kehitysmaa ja ainoa vaatimus raskaan kaluston talvirenkaille on se, että niiden uransyvyys tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, kun esimerkiksi Ruotsissa vaatimus on vähintään 5 millimetriä. Toivottavasti Suomi ottaa mallia Ruotsista ja tilanne saadaan paranemaan myös meillä, Nokian Renkaiden kuorma-autorengasyksikön johtaja Pontus Stenberg sanoo.
Suurin ongelma sekä Suomessa että Ruotsissa ovat ulkomaiset kuorma-autot, joissa on kuluneet tai huonosti pohjoisen talviolosuhteisiin soveltuvat renkaat. Alalla pitkään toimineiden, arvostettujen suomalaisten ja ruotsalaisten kuljetusyritysten kalustoissa käytetään pääsääntöisesti hyviä, pohjoisen talveen suunniteltuja talvirenkaita. Uusien renkaiden vaihtoon liittyy myös vakiintunut toimintamalli. Rengasvaihto tehdään tavallisesti syksyllä ennen talvikelien alkua, mikä takaa sen että renkaiden talvipito on paras mahdollinen.
Laki vetoauton hyvistä talvirenkaista edistäisi raskaan liikenteen parempaa talviturvallisuutta myös Suomessa. Nokian Renkaat korostaa lisäksi, että hyvät talvirenkaat tarvitaan sekä vetoautoon että perävaunuun. Perävaunussa renkaiden minimiuransyvyys tulisi olla vähintään 3 millimetriä.
− Koko ajoneuvoyhdistelmän rengastukseen on kiinnitettävä huomiota talvella. On hyvin tavallista, että vain vetoautoon laitetaan syksyllä uudet tai uudelleen pinnoitetut renkaat. Turvallisuuden suhteen on olennaista käyttää oikeita talvirenkaita, joissa on avoin kuviointi ja M+S -merkintä. Ajoneuvoyhdistelmän hallittavuus talviolosuhteisiin suunnatuilla renkailla on liukkailla talvikeleillä aivan eri luokkaa kuin kuluneilla renkailla. Pysähtyminen, liikkeellelähtö ja kaarreajo ovat pidoltaan luotettavilla renkailla paremmin kuljettajan kontrolloitavissa, Stenberg vakuuttaa.
Nokian Renkaiden Ivalossa maaliskuussa järjestämässä raskaan kaluston talvitestaustapahtumassa koko ajoneuvoyhdistelmän hyvän rengastuksen merkitys tuli selvästi esiin. ABS-jarrutuksessa kuluneilla renkailla varustetun yhdistelmän jarrutusmatka oli kovalla lumipolanteella ja jäällä yli 30 % pidempi kuin uusilla Nokian Hakkapeliitta -renkailla varustetun yhdistelmän jarrutusmatka. Kuluneilla renkailla edenneen yhdistelmän nopeus oli vielä noin 35 km/h kohdassa, johon uusilla renkailla 70 km/h nopeudesta jarruttanut yhdistelmä pysähtyi.
− Kaikki Nokian-talvivetopyörärenkaamme ja myös kaikki talvikäyttöön tarkoitetut Noktop pinnoitusmateriaalimme täyttävät Ruotsin uuden lain vaatimukset. Vahvalla osaamisellamme on pitkät perinteet. Kehitimmehän maailman ensimmäisen talvirenkaan eli Kelirenkaan raskaan liikenteen ammattilaisille jo vuonna 1934, Stenberg muistuttaa.
Lisää aiheesta:
Katso testausvideo raskaan kaluston talvirengastuksesta
http://youtu.be/ewoFrzlnWr4
Varaudu talveen, älä anna sen yllättää
www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/nokian-hakkapeliitoille-testimenestysta-varaudu-talvikeleihin-turvallisilla-renkailla
Nokian kuorma- ja linja-auton renkaat kehitetään vaativaan ammattikäyttöön ja vaihteleviin oloihin, mahdollistamaan turvallisen matkanteon kaikissa sää- ja tieolosuhteissa. Omissa testikeskuksissamme Ivalossa ja Nokialla testataan ajamisen ääritilanteita kaikkina vuodenaikoina. Renkaita jatkokehitetään ajamalla miljoonia kilometrejä eri käyttöympäristöissä ja kaikenlaisissa keleissä. Tiivis yhteistyömme liikennöitsijöiden ja kuljetusyrittäjien kanssa tarjoaa arvokasta käyttökokemusta suunnittelutyön tueksi. Monipuolisen testauksen tavoitteena on tarjota ammattiajoon markkinoiden turvallisimmat ja taloudellisimmat renkaat. Vahvalla osaamisellamme on pitkät perinteet. Kehitimme maailman ensimmäisen talvirenkaan raskaan liikenteen ammattilaisille vuonna 1934.
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Johtaja Pontus Stenberg, kuorma-auton renkaat
puh. +358 10 401 7232
pontus.stenberg(at)nokiantyres.com
www.nokianrenkaat.fi/kuorma-autonrenkaat
www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
www.youtube.com/NokianTyresCom
Ruotsin uudistunut raskaan kaluston talvirengaslaki tulisi toteuttaa myös Suomessa
Ensi vuoden alusta Ruotsissa voimaan tuleva talvirenkaiden käyttöpakko raskaan kaluston vetävissä pyörissä lisää huomattavasti liikenneturvallisuutta talvikaudella. Nokian Renkaiden mielestä vastaava laki tulisi toteuttaa mahdollisimman pian myös Suomessa ja nostaa renkaiden alin sallittu uransyvyys nykyisestä 1,6 millimetristä 5 millimetriin.
Ruotsissa on jo nyt talvikaudella voimassa raskaan kaluston vetoauton renkaita koskeva laki 5 millimetrin minimiuransyvyydestä. Ruotsin hallituksen viime viikolla tekemän päätöksen mukaan kaikissa Ruotsissa liikennöivissä kuorma-autoissa tulee lisäksi olla talvirenkaat tai vastaavat renkaat auton vetävissä pyörissä 1. joulukuuta ja 31.maaliskuuta välisenä aikana talvikelin vallitessa. Uusi laki astuu voimaan ensi vuoden alussa. Lain taustalla ovat ikävät tilastot aikaisempina talvina tapahtuneista liikenneonnettomuuksista, joissa osallisina olleissa kuorma-autoissa oli käytetty kuluneita renkaita. Useimmat näistä autoista ovat ulkomailla rekisterissä olevia kuorma-autoja, joiden määrä on Ruotsissa kasvanut voimakkaasti.
Ruotsin liikenneviraston viime talvena tekemän tutkimuksen mukaan 95 prosentissa teillä liikkuneissa ruotsalaisissa kuorma-autoissa oli vetopyörien uransyvyys hyvässä kunnossa. Ojaan ajaneissa ulkomaisissa rekoissa lähes puolessa (45 %) oli vetopyörinä renkaat, joiden uransyvyys oli heikko. Onnettomuuksien lisäksi monet huonoilla renkailla ajavat rekat ovat ruuhkauttaneet pahasti liikennettä, kun ne ovat ajautuneet ojaan tai jääneet jurraamaan paikoilleen liukkaissa mäissä.
Nokian Renkaat pitää Ruotsin uusia määräyksiä tärkeänä talviturvallisuutta parantavana askeleena ja toivoo, että vastaava laki saataisiin Suomessakin voimaan mahdollisimman pian.
− Tämä on todella rohkea ja hieno päätös Ruotsin hallitukselta, joka nyt näyttää isolla kädellä, että liikenneturvallisuus ja kuljetusten sujuvuus otetaan vakavasti. Erityisen hyvää tässä on se, että määräykset koskevat myös Ruotsissa liikennöiviä ulkomaisia kuorma-autoja. Suomi on tässä asiassa edelleen kehitysmaa ja ainoa vaatimus raskaan kaluston talvirenkaille on se, että niiden uransyvyys tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, kun esimerkiksi Ruotsissa vaatimus on vähintään 5 millimetriä. Toivottavasti Suomi ottaa mallia Ruotsista ja tilanne saadaan paranemaan myös meillä, Nokian Renkaiden kuorma-autorengasyksikön johtaja Pontus Stenberg sanoo.
Huomio koko ajoneuvoyhdistelmän rengastukseen
Suurin ongelma sekä Suomessa että Ruotsissa ovat ulkomaiset kuorma-autot, joissa on kuluneet tai huonosti pohjoisen talviolosuhteisiin soveltuvat renkaat. Alalla pitkään toimineiden, arvostettujen suomalaisten ja ruotsalaisten kuljetusyritysten kalustoissa käytetään pääsääntöisesti hyviä, pohjoisen talveen suunniteltuja talvirenkaita. Uusien renkaiden vaihtoon liittyy myös vakiintunut toimintamalli. Rengasvaihto tehdään tavallisesti syksyllä ennen talvikelien alkua, mikä takaa sen että renkaiden talvipito on paras mahdollinen.
Laki vetoauton hyvistä talvirenkaista edistäisi raskaan liikenteen parempaa talviturvallisuutta myös Suomessa. Nokian Renkaat korostaa lisäksi, että hyvät talvirenkaat tarvitaan sekä vetoautoon että perävaunuun. Perävaunussa renkaiden minimiuransyvyys tulisi olla vähintään 3 millimetriä.
− Koko ajoneuvoyhdistelmän rengastukseen on kiinnitettävä huomiota talvella. On hyvin tavallista, että vain vetoautoon laitetaan syksyllä uudet tai uudelleen pinnoitetut renkaat. Turvallisuuden suhteen on olennaista käyttää oikeita talvirenkaita, joissa on avoin kuviointi ja M+S -merkintä. Ajoneuvoyhdistelmän hallittavuus talviolosuhteisiin suunnatuilla renkailla on liukkailla talvikeleillä aivan eri luokkaa kuin kuluneilla renkailla. Pysähtyminen, liikkeellelähtö ja kaarreajo ovat pidoltaan luotettavilla renkailla paremmin kuljettajan kontrolloitavissa, Stenberg vakuuttaa.
Kuluneilla renkailla jopa 30 % pidempi jarrutusmatka
Nokian Renkaiden Ivalossa maaliskuussa järjestämässä raskaan kaluston talvitestaustapahtumassa koko ajoneuvoyhdistelmän hyvän rengastuksen merkitys tuli selvästi esiin. ABS-jarrutuksessa kuluneilla renkailla varustetun yhdistelmän jarrutusmatka oli kovalla lumipolanteella ja jäällä yli 30 % pidempi kuin uusilla Nokian Hakkapeliitta -renkailla varustetun yhdistelmän jarrutusmatka. Kuluneilla renkailla edenneen yhdistelmän nopeus oli vielä noin 35 km/h kohdassa, johon uusilla renkailla 70 km/h nopeudesta jarruttanut yhdistelmä pysähtyi.
− Kaikki Nokian-talvivetopyörärenkaamme ja myös kaikki talvikäyttöön tarkoitetut Noktop pinnoitusmateriaalimme täyttävät Ruotsin uuden lain vaatimukset. Vahvalla osaamisellamme on pitkät perinteet. Kehitimmehän maailman ensimmäisen talvirenkaan eli Kelirenkaan raskaan liikenteen ammattilaisille jo vuonna 1934, Stenberg muistuttaa.
Lisää aiheesta:
Katso testausvideo raskaan kaluston talvirengastuksesta
http://youtu.be/ewoFrzlnWr4
Varaudu talveen, älä anna sen yllättää
www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/nokian-hakkapeliitoille-testimenestysta-varaudu-talvikeleihin-turvallisilla-renkailla
Nokian kuorma-auton renkaat: Turvallisuutta ja taloudellisuutta
Nokian kuorma- ja linja-auton renkaat kehitetään vaativaan ammattikäyttöön ja vaihteleviin oloihin, mahdollistamaan turvallisen matkanteon kaikissa sää- ja tieolosuhteissa. Omissa testikeskuksissamme Ivalossa ja Nokialla testataan ajamisen ääritilanteita kaikkina vuodenaikoina. Renkaita jatkokehitetään ajamalla miljoonia kilometrejä eri käyttöympäristöissä ja kaikenlaisissa keleissä. Tiivis yhteistyömme liikennöitsijöiden ja kuljetusyrittäjien kanssa tarjoaa arvokasta käyttökokemusta suunnittelutyön tueksi. Monipuolisen testauksen tavoitteena on tarjota ammattiajoon markkinoiden turvallisimmat ja taloudellisimmat renkaat. Vahvalla osaamisellamme on pitkät perinteet. Kehitimme maailman ensimmäisen talvirenkaan raskaan liikenteen ammattilaisille vuonna 1934.
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Johtaja Pontus Stenberg, kuorma-auton renkaat
puh. +358 10 401 7232
pontus.stenberg(at)nokiantyres.com
www.nokianrenkaat.fi/kuorma-autonrenkaat
www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
www.youtube.com/NokianTyresCom