14. syyskuu 2010 05:58 kategoriassa Tuoteuutiset

Uuden Hakka-kesärengasperheen esikoinen hallitsee pohjoisen kesän



Nokian Hakka Green – luonnollisesti turvallinen



Uusi Nokian Hakka Green -kesärengas yhdistää ainutlaatuisella tavalla pohjoisen teillä matkaavan toiveet. Ympäristöystävällinen, pidoltaan ja ajotuntumaltaan ylivoimainen uutuustuote hallitsee luotettavasti kesän kaikki ulottuvuudet: paahtavan helteen kuumentaman karhean asvaltin, piiskaavan sateen jäljiltä märät tienpinnat ja loppusyksyn yhä viilenevät kelit. Erittäin alhainen vierintävastus kertoo, että Hakka Green rullaa kepeästi polttoainetta ja ympäristöä säästäen.

Nokian Hakka Greenin vierintävastusta on alennettu 15 % edeltäjästään Nokian Hakka H -testivoittajarenkaasta, mikä tarkoittaa lähes 3 % pienempää polttoaineenkulutusta. Tavallisiin kesärenkaisiin verrattuna Hakka Greenin käyttäjä säästää noin 5–8 % polttoainetta ja tuottaa myös vähemmän pakokaasupäästöjä.

Kevyesti rullaavilla Hakka Green -renkailla ajavan keskivertokuljettajan polttoainesäästö olisi lähes tankillinen vuodessa (41 litraa). Autoilun hiilidioksidipäästöt alenisivat rotevan kuljettajan painon verran (106 kg). Jos Suomessa kaikki autoilijat käyttäisivät Nokian Hakka Green -renkaita, säästyisi vuodessa polttoainetta arviolta yli 114 miljoonaa litraa. Säästö vastaa 2 077 täysperävaunukuormaa. Hiilidioksidipäästöjä syntyisi noin 296 000 tonnia vähemmän.*

Mäntyöljy tehostaa kepeää rullausta



Ajokäytökseltään herkän ja täsmällisen uutuustuotteen pitkäjänteisessä kehitystyössä hylättiin kompromissit. Lähtökohtana oli moninkertainen testimenestyjä Nokian Hakka H, joka on saanut kiitosta erityisesti alhaisesta vierintävastuksesta ja pettämättömästä pidosta. Uuden tulokkaan huippuunsa viritettyjä käsittely- ja pito-ominaisuuksia hiottiin edelleen testiradoilla Pohjoismaissa, Saksassa ja Espanjassa.

- Rengasvalmistajien suurin haaste on yhdistää samaan tuotteeseen ehdottoman luotettavat turvallisuusominaisuudet ja kuluttajien kaipaamat vihreät arvot. Useiden vuosien ajan tutkimamme uudet ympäristöystävälliset rakenne- ja materiaaliratkaisut mahdollistavat Nokian Hakka Greenin tasapainoisen luonteen. Mestarillisen tarkka tuntuma ääritilanteissa yhdistyy kevyesti rullaavaan ajonautintoon, Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Teppo Huovila kertoo.

Pohjoisen vaihteleviin keleihin sovitettu ainutlaatuinen Hakka Green Silica -kulutuspintasekoitus on turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden taidokas kombinaatio. Kiitettävän märkäpidon kaikissa lämpötiloissa takaavaan täyssilicasekoitukseen on lisätty suomalaista mäntyöljyä. Mäntyöljy alentaa tehokkaasti kumisekoituksen lämpötilaa vähentämällä molekyylien välisestä liikkeestä aiheutuvaa kitkaa. Huipputeknologiaa edustavan uuden kumisekoituksen ansiosta niin kesän kuumuudessa kuin syksyn viileydessä viihtyvä Nokian Hakka Green kestää ja rullaa kepeästi vaikeimmissakin olosuhteissa, kuluttaa vähemmän polttoainetta, minimoi ympäristölle haitalliset päästöt.
g
Nokian Hakka Greenin vihreää luonnetta täydentää sen esimerkillinen kestävyys. Kovaankin menoon tottunut autoilija voi luottaa siihen, että pohjoisten kesäteiden priimus palvelee pitkään ja nöyrästi myös renkaan vanhentuessa ja kuluessa. Jämäkkä ja vahva rakenne kestää muuttumattomana myös heikompien tieolojen mekaanisen rasituksen.

Enemmän kilometrejä, hiljaisempaa menoa



Nokian Hakka -uutuuden edeltäjäänsä alhaisempi vierintävastus ja erinomainen kulutuskestävyys perustuvat lukuisiin teknisiin oivalluksiin. Pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipyöreät kolot jäähdyttävät rengasta. Tämä uusi Silent Groove Design vähentää ilmanvastusta ja tuo polttoaineenkulutuksen pienenemisen kautta lisää ajokilometrejä.

Pitkittäisripojen sivujen muotoilu on valjastettu samalla kertaa ajoneuvon sisämelun ja ohiajomelun hallitsemiseen. Ilmavirtausta mestaroivat kolot leikkaavat poikittaisurien reunojen synnyttämät ääniherätteet pois estäen epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen. Vakaa runkorakenne ja tarkat materiaalivalinnat vaimentavat lisää iskuja ja tärinää, mikä täydentää Nokian Hakka Greenin miellyttävän hiljaista etenemistä.

Venturiurat parantavat vesiliirron torjuntaa



Vakaa ja jämäkkä Nokian Hakka Green ei pelkää pohjoisen kesään olennaisesti kuuluvien äkillisten ukkoskuurojen tuomaa sadetta ja aina vaarallista vesiliirtoa. Kiillotetut pääurat nopeuttavat veden poistumista urista. Pääurien uransuun optimoitu, avoin muotoilu kasvattaa uratilavuutta ja siten ehkäisee vesiliirron syntymistä.

Vesiliirron torjuntaa parantavat entisestään renkaan sisä- ja ulko-olkapään ns. venturiurat. Olkapääalueen kuviopalojen välissä sijaitsevissa muotoilluissa urissa kiihdytetään poistuvan veden virtausta. Kuristuskohdassa veden virtausnopeus kasvaa ja synnyttää alipaineen poistaen tehokkaasti vettä renkaan ja ajoalustan välistä. Venturi-ilmiötä hyödynnetään yleisesti esimerkiksi autoteollisuudessa. Auton alla oleva venturitunneli on muotoiltu siten, että se muodostaa alipaineen radan pinnan ja korin väliin, mikä synnyttää autoa rataan painavaa voimaa (engl. downforce). Myös huolellisesti suunniteltu epäsymmetrinen inside-outside-pintamalli parantaa Nokian Hakka Greenin vesiliirto-ominaisuuksia.

Vertailutestien mukaan Nokian Hakka Greenin vesiliirron vastustuskyky on keskimäärin 4 % parempi kuin sen eurooppalaisten pääkilpailijoiden ekopainotteisten kesärenkaiden.

Pisarasymboli muistuttaa vesiliirtoriskistä



Hyväkuntoiset renkaat kohentavat turvallisuutta vähentämällä olennaisesti vesiliirron mahdollisuutta. Nokian Renkaiden patentoiman uransyvyysmittarin (DSI – Driving Safety Indicator) lisäksi renkaissa on myös vesiliirtovaroitin. Sen pisarasymboli häviää neljän millimetrin jälkeen ja muistuttaa kasvaneesta vesiliirtoriskistä.

Infoalueelle voidaan merkitä asennuksen yhteydessä renkaiden oikeat paineet. Oikein paineistetut renkaat lisäävät turvallisuutta, terävöittävät ohjaustuntumaa ja vähentävät polttoaineen kulutusta.

Koivunlehtitunnus renkaan sivu- ja kulutuspinnassa kertoo kumisekoitusten puhtaudesta. Kaikissa Nokian Renkaiden tuotteissa on käytetty vain puhdistettuja, matala-aromaattisia öljyjä.

Pieniin ja keskikokoisiin perheautoihin



Huolellisesti testattu, kulutuskestävyydeltään kiitettävä Nokian Hakka Green mahdollistaa autoilijan turvallisen ja mukavan liikkumisen kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa. Jokaisessa renkaassa voi tuntea saman edelläkävijän taidon ja ympäristöä kunnioittavan asenteen kuin maailman eniten testivoittoja keränneissä Hakkapeliitta-talvirenkaissa. Sukunsa vahvoja perinteitä jatkava Hakka Green on samalla ensimmäinen tulokas Nokian Renkaiden uudessa Hakka-kesärengasperheessä.

Nokian Hakka Green on suunnattu pieniin ja keskikokoisiin perheautoihin siten, että se kattaa T-, H- ja V-nopeusluokan tuotteita. Uutuusrengas korvaa sekä Nokian Hakka i3 että Nokian Hakka H -tuotteet.

Hakka-turva antaa lisäturvaa



Nokian Renkaat on yli 70 vuoden ajan kehittänyt, testannut ja patentoinut ajoturvallisuutta edistäviä ratkaisuja. Yhtiö on maailman ainoa rengasvalmistaja, joka suunnittelee kesärenkaansa erityisesti pohjoisen viileisiin, vaativiin ja vaihteleviin olosuhteisiin.

Nokian Renkaat myöntää kaikille Nokian Hakka -merkkisille kesärenkaille tuotevakuutuksella laajennetun takuun rikkoutumisen varalle. Jos asianmukaisesti käytetty ja oikein asennettu rengas rikkoutuu normaalikäytössä tapaturmaisesti, kuluttaja saa rikkoutuneen tilalle uuden samanlaisen renkaan veloituksetta. Hakka-turva on voimassa neljän millimetrin uransyvyyteen saakka, enintään yhden vuoden renkaan ostohetkestä.

Nokian Hakka Greenin kokovalikoima kattaa alkuvaiheessa 24 nimikettä T-, H- ja V-nopeusluokissa. Hakka-uutuuden vähittäismyynti alkaa keväällä 2011 Nokian Renkaiden tärkeimmillä markkina-alueilla Pohjoismaissa, Venäjällä ja Ukrainassa sekä myös Kazakstanissa ja Valko-Venäjällä.

* Polttoaineen säästön laskennassa on käytetty seuraavia lukuja: henkilöautojen määrä 2,8 miljoonaa, vuotuinen keskivertoajosuorite 16 500 km ja keskimääräinen kulutus 6,87 l/100 km. Kesärenkaiden osuudeksi ajosuoritteesta on arvioitu 60 %. Hakka Greenin polttoainesäästö arviossa on 6 %. Hiilidioksidipäästöjen osalta laskennassa on käytetty Hakka Greenin suhteen samaa prosenttia (6 %), koska kaikki hiilidioksidi syntyy polttoaineen palamisesta. Tieliikenteen Tietokeskus on arvioinut henkilöautojen keskimääräisten päästöjen olevan noin 178 g/km.


Ominaisuudet:


Turvallisuutta pohjoisiin oloihin

  • Yhdistää oivallisesti huippuluokan ajotuntuman ja ympäristöystävällisyyden
  • Venturiurat torjuvat tehokkaasti vesiliirtoa, vesiliirron vastustuskyky keskimäärin 4 % parempi kuin eurooppalaisten pääkilpailijoiden ekopainotteisten kesärenkaiden
  • Erinomainen märkäpito myös ääriolosuhteissa
  • Vakaa, tarkka ja miellyttävän hiljainen
  • Innovaatiot: Venturiurat, Silent Groove Design, pääurien uransuun avoin muotoilu

Ylivoimaisen ympäristöystävällinen

  • Hämmästyttävän alhaisen vierintävastuksen takaavat optimoitu rakenne, räätälöity pintamalli ja ainutlaatuinen Hakka Green Silica -kumisekoitus
  • Vähentää polttoaineenkulutusta jopa 5-8 % ja tuottaa samalla vähemmän pakokaasupäästöjä
  • Ympäristöystävälliset materiaalit kuten mäntyöljy täydentävät Hakka Greenin vihreää luonnetta
  • Innovaatiot: Hakka Green Silica, Silent Groove Design

Kestävyyttä karkeille teille

  • Vakaa runkorakenne ja tarkat materiaalivalinnat vaimentavat iskuja ja tärinää
  • Kiitettävä kulutuskestävyys pohjoisen vaativilla ja vaihtelevilla teillä
  • Innovaatiot: Hakka Green Silica, optimoitu vahva rakenne

Pääinnovaatiot:



Silent Groove Design. Pitkittäisripojen seinämän golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipyöreät kolot jäähdyttävät rengasta ja vähentävät ilmanvastusta. Uusi teknologia parantaa kulutuskestävyyttä ja pienentää polttoaineenkulutusta. Ilmavirtausta hallitsevat kolot estävät myös epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen. Muotoilun avulla ajamisesta tulee miellyttävän hiljaista.

Hakka Green Silica -kumisekoitus. Uusi ympäristöystävällinen täyssilicasekoitus takaa kiitettävän märkäpidon ja alhaisen vierintävastuksen kaikissa lämpötiloissa. Kumisekoitukseen lisätty mäntyöljy parantaa kulutuskestävyyttä.


Venturiurat. Olkapääalueen kuviopalojen välissä sijaitsevissa muotoilluissa urissa kiihdytetään poistuvan veden virtausta. Kuristuskohdassa veden virtausnopeus kasvaa poistaen tehokkaasti vettä renkaan ja ajoalustan välistä.

Nokian Hakka



Nokian Hakka-kesärenkaat on räätälöity karkeille teille ja vaihteleviin kesäsäihin. Moitteeton istuvuus pohjoisiin, vaativiin ja viileisiin oloihin kuuluu Hakka-tuotteiden ytimeen. Huonokuntoiset tiet kuoppineen ja epätasaisuuksineen, äkisti muuttuva keli ja märkyys ovat Hakka-kesärenkaiden kotikenttää. Nokian Renkaat on maailman ainoa rengasvalmistaja, joka suunnittelee kesärenkaansa erityisesti pohjoisiin olosuhteisiin.

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj, Tuotekehitysjohtaja Teppo Huovila, puh. 010 401 7701,
teppo.huovila(at)nokiantyres.com

www.nokianrenkaat.fi