4. syyskuu 2002 21:00
kategoriassa
Tuoteuutiset
NOKIAN RENKAILTA KAKSI HUIPPU-UUTUUTTA: TEHOKKAAT NOPEAN AJON KESÄRENKAAT NOKIAN NRVi JA NOKIAN NRY
Nokian Renkaat on kehittänyt kaksi merkittävää kesärengasta ylimpiin suorituskykyluokkiin. Nopean ajon uutuudet Nokian NRVi ja Nokian NRY ilmentävät edistyksellisintä rengasteknistä osaamista. Renkaat soveltuvat äärinopeuksiin ja vaativaan ajoon. Niiden suunnittelussa on kuitenkin painotettu pohjoismaisen rengasvalmistajan kantavaa perusajatusta: kestävää turvallisuutta.
Huippusegmentteihin räätälöidyt renkaat suunnataan Nokian Renkaiden kaikille markkinoille. Tärkeimmiksi myyntialueiksi muodostunevat Keski-Eurooppa, USA ja Pohjoismaat.
Vähittäismyynti alkaa keväällä 2003.
Hiljainen Nokian NRVi torjuu vesiliirron
Nokian NRVi:tä kehitettäessä korostettiin erityisesti meluttomuutta sekä vesiliirto- ja märkäpito-ominaisuuksia. Testaamalla kymmeniä pintamalliversioita päädyttiin täysin uudenlaiseen pintamalliin, joka on olkapäiltään symmetrinen ja keskiosaltaan epäsymmetrinen. Rengas pyörii nuolimaisen keskikuvion määräämään suuntaan.
Useat eri ajoradoilla tehdyt testit osoittivat, että direktionaalinen eli pyörimissuunnaltaan määrätty kuvio poistaa tehokkaimmin veden renkaan ja tien välistä kovassakin vauhdissa.
Renkaan melua on vaimennettu useilla eri ratkaisuilla. Optimoidun kuviopalajaon ja rakennevalintojen lisäksi pääurien pohjiin on muotoiltu kohoumia ja urien vieressä oleviin kuviopaloihin koloja. Tämä rikkoo taajuudeltaan korkean äänen, joka syntyy sileällä tienpinnalla suorissa urissa ajettaessa (ns. urkupilli eli organ pipe -efekti). Renkaan ohiajo- ja ohjaamomelu on alhainen ja sävyltään miellyttävä.
Nokian NRVi:n märkäpitoa haluttiin parantaa. Yleensä korkean nopeusluokan renkaiden pito heikkenee viileissä lämpötiloissa. Nokian NRVi:n uusi täyssilicasekoitus toimii moitteettomasti kaikissa kesäajan lämmöissä. Märkäjarrutuskokeet ajettiin sekä viileissä, noin +8°C asteen, lämpötiloissa että lämpimissä, noin +25°C:n, oloissa. Renkaita testattiin pohjoismaisella, karkealla asvaltilla, sileällä keski- ja eteläeurooppalaisella asvaltilla sekä betonialustalla. Molemmista saatiin erittäin hyviä tuloksia.
Nokian NRVi on suuntavakaa ja kestävä. Hyvät ominaisuudet saadaan aikaan, kun renkaan ulommaisen teräsvyön kulma on käänteinen keskiosan epäsymmetriseen sulkakuvioon nähden. Rengas koskettaa tietä tarkasti ja pehmeästi, minkä ansiosta jarrutusteho paranee ja rengas kuluu tasaisesti. Pintakuvion symmetriset olka-alueet tehostavat erinomaisia kaarreajo-ominaisuuksia.
Infokenttä kertoo ilmanpainesuositukset
Suorituskykyisiin autoihin tarkoitetut V-nopeusluokan renkaat asennetaan yleensä näyttäville kevytmetallivanteille, jotka kuluvat herkästi. Nokian NRVi:n jalkaosa uudistettiin. Sen vannetta suojaavaan ripaan lisättiin tiivistekehä. Muotoilu suojaa renkaan ja vanteen väliä hiekalta, kuralta ja epäpuhtauksilta.
Renkaan jalka-alueella on infokenttä, joka helpottaa renkaiden huoltoa ja lisää autoilijan mukavuutta. Infokentässä on joukko ilmanpaineiden suositusarvoja. Rengasasentaja
merkitsee renkaan oikean ilmanpaineen hopeakynällä infokenttään. Ilmanpaineita tarkastaessaan kuljettaja voi merkinnästä varmistaa oikean paineen. Painemerkintöjen vieressä olevaan kaavioon voidaan merkitä renkaan paikka autossa. Merkintä toimii paikkamuistina renkaiden kausisäilytyksen ajan.
Kuten lähes kaikissa Nokian-merkkisissä tuotteissa Nokian NRVi:ssäkin on kulumisvaroitin, joka ilmaisee selvin numeroin, montako millimetriä renkaan kulutuspintaa on jäljellä.
Nokian NRVi on V-nopeusluokan rengas (240 km/h), jota valmistetaan 19 kokoa.
Tyylikäs Nokian NRY huokuu teknistä ylivoimaa
Nokian NRY on uutuusrengas, jonka maksiminopeus on 300 km tunnissa. Renkaasta luotiin turvallinen, äärimmäisen suorituskykyinen ja ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen. Tuotteen esteettisyys ja omaleimainen design viestivät laadukkuutta ja teknistä ylivoimaa. Renkaan pääurien hopeanharmaat raidat kiertävät symmetrisesti keskirivan molemmin puolin, mikä tekee Nokian NRY:stä ainutlaatuisen ja hienostuneen.
Pintamalli on direktionaalinen. Voimakkaat poikittaiset urat sekä leveät pitkittäisurat keskirivan molemmilla puolilla ehkäisevät tehokkaasti vesiliirtoa. Renkaan keskikuvion pitkittäisripa parantaa ohjaustuntoa ja ohjauksen nopeutta.
Rakenne on suunniteltu koviin nopeuksiin ja suurille pyöräkuormille. Aluksi rengasta valmistetaan 17-, 18- ja 19-tuumaisena. Kaikki koot ovat XL-kantavuusluokassa eli ne on mitoitettu neljä kuormitusindeksiä suuremmiksi kuin tavalliset henkilöautonrenkaat.
Nokian NRY:ssä on tukeva vannealueen ripa, joka suojaa vannetta kolhuilta ja naarmuilta. Lisäsuojaa antaa mud stopper 'tiiviste, joka estää hiekan ja kuran pääsyn vanteen ja renkaan väliin.
Nokian NRY:tä on saatavana kuusi kokoa. Markkinoille tulevat koot ovat mm. Mercedes- Benzin, BMW:n, Daimlerin, Jaguarin ja Cadillacin ensiasennuskokoja.
Kuva Nokian NRY
Kuva Nokian NRVi
Lisätietoja Nokian Renkaat Oyj:
tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila, puh. +358 3 340 7701,
sähköposti: [email protected]