26. tammikuu 2016 08:27 kategorioissa Tuoteuutiset, Yhtiöuutiset

Pidoltaan heikot talvirenkaat yleistyvät:

Jääpitomerkintä helpottaisi kuluttajien talvirengasvalintaa ja parantaisi liikenneturvallisuutta

Kasvava verkkokauppa ja autojen maahantuonti ovat lisänneet Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltujen talvirenkaiden käyttöä Suomessa. Autoilijalla ei oikeastaan ole mitään keinoja erotella toisistaan erilaisia talvirenkaita. Ympärivuotiseen ajoon suunnitellut renkaat, keski-eurooppalaisiin ilmasto-oloihin kehitetyt talvirenkaat tai pohjoismaisiin vaativiin oloihin räätälöidyt talvirenkaat näyttävät hyvin samanlaisilta ja niissä on tavallisesti samat lumipito-ominaisuuksia koskevat rengasmerkinnät, mikä sinällään ei välttämättä kerro mitään renkaan jääpidosta.

Jääpitokyvyssä renkaiden välillä saattaa olla huomattavia eroja. Jarrutustestien mukaan keskieurooppalaiset talvirenkaat pysähtyvät jäällä 50 kilometrin tuntivauhdista jopa 20 metriä myöhemmin kuin pohjoismaiset nastattomat talvirenkaat. Ruotsalaisen VTI:n (Statens väg- och transportforskningsinstitut) tuore testi osoittaa samaa. Heikoimman pidon antavat keskieurooppalaiset kitkarenkaat, joiden jääpito oli pahimmillaan samaa luokkaa kuin testissä mukana olleiden kesärenkaiden.

Teknologian tutkimuskeskus VTT arvioi muutama vuosi sitten, että vajaa viidennes Suomessa käytettävistä nastattomista talvirenkaista eli kitkarenkaista on sopimattomia Suomen talveen.

- Kumiseoksesta, kuvioinnista tai rengasmerkinnöistä ei kuluttaja voi erottaa, pitääkö rengas jäällä vai ei. Varsinkin risteysalueella, jossa onnettomuuksia tapahtuu paljon, tuolla 20 metrin jarrutusmatkalla on valtava merkitys. Suomessa, aivan kuten muissakin Pohjoismaissa, olisi tarpeellista edellyttää, että talvikäyttöön hyväksyttyjen renkaiden talvipito-ominaisuudet on myös osoitettu. Tämä parantaisi kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta, Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari sanoo.

Luotettava jääpitotesti jo olemassa

Ratkaisun ongelmaan voisi tarjota kansainvälisten rengasvalmistajien yhdessä kehittämä jääpitotesti. Jos Suomessa käytössä olevilta henkilöautojen talvirenkailta vaadittaisiin jääpitotestin läpäisyä, talviturvallisuuden suhteen kelvottomat renkaat saataisiin tehokkaasti karsittua pois markkinoilta.

Uuden, luotettavan jääpitotestin ovat kehittäneet globaalit rengasvalmistajat yhteistyössä ETRTO:n (European Tyre and Rim Technical Organisation) kanssa. Testi on tällä hetkellä standardisoitavana kansainvälisessä standardoimisjärjestössä International Organization for Standardization (ISO). Testistä pääsisivät läpi kaikkien rengasvalmistajien talvituotteet, jotka on aidosti suunnattu pohjoisiin olosuhteisiin. Kuluttajan valinnanvapaus säilyisi siis jatkossakin suurena. Valmistajille aiheutuvat testauskulut jäisivät rengasta kohden niin pieniksi, että lisävaatimus ei näkyisi rengaskaupoilla tuotteen loppuhinnassa.

Jääpitovaatimus käyttöön asteittain

Tieliikennelain uudistus tulee eduskuntaan syksyllä 2016. Renkaiden talviominaisuuksien sisällyttäminen lakiuudistukseen olisi helpoin ja nopein tapa korjata ongelma. Tällä tavalla myös minimoitaisiin sääntelyn lisääminen ongelman ratkaisemiseksi.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voi myöhemmin tarkentaa jääpitovaatimusta, joka voisi tulla pakolliseksi aikaisintaan vuonna 2020, sillä globaali rengasteollisuus tarvitsee riittävän pitkän siirtymäkauden. Jääpitovaatimus ei ole ristiriidassa EU-lainsäädännön eikä muunkaan kansainvälisen lainsäädännön kanssa, sillä kyse on turvallisuuteen liittyvästä, Pohjoismaissa tarpeellisesta sääntelystä.

Ns. Wienin tieliikennesopimus antaa yksiselitteisesti jäsenvaltioille valtuudet asettaa ajoneuvoille ja niiden komponenteille ankarampia teknisiä vaatimuksia, kuin mitä sopimuksessa on määritelty. Käytännössä alueilla, joissa vesi jäätyy talvisin liukastuttaen tienpinnat, olisi sopimuksen vaatimusten mukaan määrättävä, että renkaiden pito-ominaisuudet jäällä on varmistettu.

- Todennäköisesti Ruotsissa ja Norjassa olisi kiinnostusta asiaa kohtaan, sillä kuluttajatutkimukset osoittavat kansalaisten enemmistön kaikissa Pohjoismaissa toivovan jääpitomerkintää ja lisäksi läntisissä naapurimaissamme tarve on vähintään yhtä suuri kuin Suomessa, Sunnari pohtii ja jatkaa: itse asiassa tässä on Suomella pelinrakentajan rooli myös pohjoismaisen yhteistyön tiivistämisessä.

Suomalaisten mielestä jääpito tärkein talvirengasominaisuus

Nokian Renkaiden tuoreen talvirengastutkimuksen mukaan kolme neljäsosaa suomalaisista on sitä mieltä, että hyvä jääpito on talvirenkaan tärkein ominaisuus. 71 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä sitä, että talvirenkaat olisi hyväksytty käyttäen standardisoitua jääpitotestiä ja että renkaan kyljessä olisi tästä oma jääpitomerkintänsä. Ruotsalaisista ja norjalaisista autoilijoista 75 % liputtaa suomalaisten tavoin jääpitomerkinnän puolesta.

Lisätietoa:

Jääpitohyväksynnän yhteiskuntataloudelliset vaikutukset (VTT 2015) www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2015/VTT-CR-03364-15.pdf

Kitkarenkaiden pitomerkintöjen ymmärrettävyys ja kuljettajien rengasvalinnat (VTT 2013) http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2013/T133.pdf

Test av is- och snögrepp för slitna vinterdäck (VTI 2015)
www.vti.se/sv/publikationer/pdf/test-av-is--och-snogrepp-for-slitna-vinterdack.pdf

EU-rengasmerkintä voi johtaa kuluttajaa harhaan www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/eu-uudet-rengasmerkinnat/

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj,
SRA Manager Jarmo Sunnari, p. +358 10 401 7975 [email protected]

www.nokianrenkaat.fi

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
YouTube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc