16. toukokuu 2001 21:00 kategoriassa Tuoteuutiset
Nokian Renkaat Oyj Tiedote 17.5.2001

TALVIOSAAMISEN TAIDONNÄYTE: UUSI NOKIAN NRT-843 PARANTAA AJOTULOSTA TUNTUVASTI


Nokian NTR-843 edustaa pohjoismaisen rengastehtaan talviosaamista parhaimmillaan. Uuden talvieturenkaan pintamalli poikkeaa suuresti edeltävistä tuotteista. Nokian NTR-843 on ensimmäinen kuorma-auton talvirengas, jonka pintakuvio on toteutettu pelkästään lamelleilla. Aidoissa käyttötilanteissa tehdyt testit osoittavat, että renkaalla on kaksi vahvaa ominaisuutta: se on kestävä ja kuluneenakin pitävä.

Uusi tuote on kehitetty pohjoisiin talvioloihin. Se on suunniteltu palvelemaan raskasta linjaliikennettä, pitkänmatkan busseja ja puutavara-autoja. Nokian NTR-843:n kehitystyössä hyödynnettiin edistyksellistä testaustekniikkaa. Renkaan sivuvoiman mittaukseen kehitettiin täysin uusi testi. Testin avulla kyettiin optimoimaan erityisesti renkaan sivuttaispito-ominaisuudet.

Rohkea pintakuvio -rengas pitää kuluneenakin

Talviuutuutta kehitettäessä vertailukohteena oli ensimmäinen pohjoisiin oloihin kehitetty kuorma-auton talvieturengas Nokian S-825, joka tuotiin markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Todella vaikeisiin talvioloihin kehitettyä tuotetta on yleisesti pidetty kaikkien pohjoismaisten talvieturenkaiden esikuvana.

Uusi Nokian NTR-843 ohittaa edeltäjänsä selvästi. Ajotulos kohenee tuntuvasti, sillä uuden eturenkaan kulutuskesto paranee 25 %:ia edeltäjästä. Renkaan hyvä pito säilyy pitkään. Rengas pitää kuluneena 10 %:ia paremmin kuin aikaisempi tuote.

Talvieturenkaan omaperäisessä pintamallissa on sovellettu Nokian henkilöautonrenkaiden lamellitekniikkaa. Patentoidun Spiral Sipe System 'lamelloinnin ansiosta renkaan pintakuvio pysyy oikealla tavalla jäykkänä myös renkaan kuluessa, mikä varmistaa pidon säilymisen. Uudenlaisen lamelloinnin ansiosta rengas kuluu tasaisesti, kuvion hammastumatta. Lamellointi tekee renkaasta myös hiljaisen.

Kierteisten erikoislamellien lisäksi Nokian NTR-843:ssa on voimakkaasti polveilevat pitkittäisurat. Niiden muuttuva kylkikulma saa kuvion pieneen liikkeeseen renkaan pyöriessä, joten rengas puhdistuu helposti, ja kivet irtoavat urista. Uransyvyys on 18 mm.

Renkaan olkapäät on viistetty. Olkapääalue on suunniteltu nastoitettavaksi, ja nastapaikat on merkitty renkaaseen. Olkapäällä 2/3 rivasta on jätetty lamelloimatta.

Nokian NTR-843 suositellaan asennettavaksi syksyllä parhaan pitokyvyn takaamiseksi. Rengasta valmistetaan kolmea kokoa (295/80 R 22.5, 315/80 R 22.5 ja 385/65 R 22.5). Nokian Renkaiden tuotekehityksen suunnittelema ja testaama uutuus on tarkoitettu erityisesti Pohjoismaihin, Saksaan ja Alppialueelle. Renkaat valmistetaan Michelinin omistamassa Stomil Olsztynin tehtaassa.

Lisätietoja:

Tuotekehityspäällikkö Teppo Siltanen, Nokian Renkaat Oyj
puh. (03) 340 7709
sähköposti: [email protected]

Markkinointipäällikkö Pertti Suuripää, Nokian Renkaat Oyj
puh. (03) 340 7530
sähköposti: [email protected]

Tästä Nokian NTR-843 -tuotesivulle