10. maaliskuu 2010 07:27 kategoriassa Tuoteuutiset

Tulevaisuuden renkaat:
Kevyemmin, pidemmälle ja ympäristöystävällisemmin



Lähivuosina renkaiden tuotekehityksessä keskitytään turvallisuusominaisuuksien lisäksi entistä enemmän vierintävastuksen pienentämiseen.

– Valitsemalla esimerkiksi alhaisen vierintävastuksen kesärenkaan voi kuluttaja vähentää polttoainekulutusta jopa 0,5 litraa/100 km. Samalla vähenevät auton hiilidioksidipäästöt, toteaa Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Teppo Huovila.

Vierintävastuksella tarkoitetaan energiaa, joka kuluu tiekosketuksen aikana tapahtuvassa renkaan muodonmuutoksessa. Renkaan rakenteella ja materiaalivalinnoilla voidaan vaikuttaa tähän muodonmuutokseen ja sen vaatimaan energiamäärään.

Sähkö- ja hybridiautoissa renkaiden alhainen vierintävastus pidentää auton toimintasädettä sähkökäytöllä, joka on hyvin keskeinen ominaisuus näissä autotyypeissä.

– Renkaiden materiaalinkehityksessä etsitään aktiivisesti uusia painotuksia. Tulossa ovat muun muassa uuden sukupolven silicasekoitukset ja teräsvyörakenteet. Ne tuottavat vähemmän lämpöä renkaan muodonmuutostyössä ja pienentävät siten vierintävastusta. Vuonna 2015 parhaat henkilöautojen renkaat alentavat polttoaineen kulutusta todennäköisesti 5 % lisää verrattuna tämän hetken parhaisiin renkaisiin ilman että turvallisuusominaisuudet ovat heikentyneet nykyisestä tasosta., Huovila kertoo.

Uusi luokitus helpottaa ostopäätöstä ja vertailua



Ympäristöystävällisten renkaiden kehitystyötä vauhdittaa kuluttajatottumusten lisäksi Euroopan unionin uusi laatuluokitusjärjestelmä. Viimeistään marraskuussa 2012 jokaisessa Euroopan unionin alueella myytävässä henkilöautonrenkaassa tulee olla kuluttajien ostopäätöstä ja eri rengasmerkkien vertailua helpottava tarra, josta ilmenee renkaan polttoainetehokkuus, märkäpito ja ohiajomelu.

Uusi luokitusjärjestelmä toimii periaatteessa samalla tavalla kuin kodinkoneiden laatuluokitus. Luokitukset ovat A, B, C, D, E, F ja G. Vihreä A-luokka on korkein eli paras ja punainen G-luokka alhaisin eli heikoin luokitus.

Tällä hetkellä markkinoiden parhaat henkilöautonrenkaat ovat tulevan vierintävastusluokituksen mukaan C-luokkaa, mutta suurin osa renkaista on G-, F- ja E-luokissa. Siirtyminen luokasta toiseen tarkoittaa käytännössä, että keskivertoauton polttoaineenkulutus pienenee noin 2-3 prosenttia.

Vierintävastustestin tulokset – Nokian prototyyppirengas rullasi lähes 130 metriä, ekopainotteinen kesärengas noin 80 metriä



Nokian Renkaiden vierintävastustilaisuuden rullaustestissä vertailtiin hyvää nykytasoa edustavaa ekopainotteista kesärengasta, Nokian Hakkapeliitta R –kitkarengasta ja Nokian uutta prototyyppirengasta.

Testi toteutettiin päästämällä auto rullaamaan vapaalla rampista tuulettomissa sisätiloissa. Auton rullausmatka korreloi suoraan renkaiden vierintävastukseen. Mitä pidemmälle auto rullasi, sitä alhaisempi oli vierintävastus.

Ylivoimaisesti pisimmälle rullasi Nokian prototyyppirengas, sen tulos oli noin 63 % parempi kuin nykyteknologiaa edustavan kesärenkaan.

- Oma prototyyppirenkaamme on esimerkki tulevaisuuden renkaasta, jossa on painotettu vierintävastusta. Kyseisen renkaan polttoainetehokkuus on jo lähes A-luokkaa. Tällaisen renkaan tuotekehitys ja tuotanto on todella haastavaa. Vaaditaan erittäin tarkkoja rakenteita, pienempiä toleransseja ja uusimpia erikoismateriaaleja. Renkaan kaikkien ominaisuuksien tulee olla hyvällä tasolla, emmekä voi vastuullisena valmistajana koskaan keskittyä vain yhden ominaisuuden parantamiseen muiden kustannuksella, Huovila muistuttaa.

Rullaustestin tulokset:



1. Ekopainotteinen kesärengas 78,9 metriä
2. Nokian Hakkapeliitta R –kitkarengas 99,5 metriä
3. Nokian protyyppirengas 129 metriä

Huippuluokan tuotekehitysosaamista vaativa projekti oli myös Valmet Automotiven Geneven autonäyttelyssä esittelemän Eva-sähköauton räätälöidyt erikoisrenkaat. Nokian 185/50 R 17 -erikoisrenkaiden erityispiirteenä on erittäin alhainen vierintävastus, mikä lisää sähköauton toimintasädettä.

Lehtitesteissä Nokian Renkaat ovat olleet vierintävastuksella mitattuna hyvin usein kärjessä. Nokian Hakka H oli esimerkiksi Tekniikan Maailman (4/2010) tuoreimman kesärengastestin testivoittaja. Testivoiton kruunasi koko joukon matalin vierintävastus.



Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Tuotekehitysjohtaja Teppo Huovila, puh. +358 10 401 7701
teppo.huovila(at)nokiantyres.com