19. elokuu 2021 08:30 kategorioissa Tuoteuutiset, Yhtiöuutiset

Autoilija voi helpolla tavalla jopa kaksinkertaistaa renkaiden turvallisen käyttöiän

Nokian Renkaiden teettämän selvityksen mukaan teillä liikkuu huolestuttavan paljon kuluneita renkaita. Usein vasta urasyvyyden hupeneminen ja turvallisuusominaisuuksien heikentyminen ajavat suomalaiset rengasostoksille. Asiantuntijan mukaan turvallisuuden pitäisi aina olla tärkein ostokriteeri. Premium-renkaat ovat sekä turvalliset että kestävät.

Renkaita ostaessa turvallisuus on autoilijoille ykkösasia. Muita tärkeitä ominaisuuksia ovat muun muassa matala polttoaineenkulutus, hiljainen ääni, edullinen hinta ja kestävyys. Tämä selvisi Nokian Renkaiden teettämässä kyselytutkimuksessa. 

Tutkimuksen mukaan (YouGov maaliskuu 2021) 47 % suomalaisista uusii kesärenkaat vasta, kun urasyvyys on kulunut lain määrittelemään minimiin, joka on kesärenkaissa 1,6 mm. 28 % vastaajista kertoi lähtevänsä rengasostoksille silloin, kun he huomaavat kesärenkaiden turvallisuusominaisuuksien heikentyneen. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikköä Matti Morria tulokset hieman huolettavat. 

– Rengasta ei kannata ajaa aivan loppuun. 4 millimetrin urasyvyys on raja, jolloin kesärenkaat olisi järkevää vaihtaa uusiin. Kun urasyvyys kuluu alle 4 millimetriin, renkaan ominaisuudet selvästi heikkenevät, etenkin mahdollista vesiliirtoa ajatellen. Jos urasyvyys on kovin matala, myös pistovaurioiden riski kasvaa. 

Suomalaisten talvirenkaat ovat paremmassa kunnossa kuin kesärenkaat: Vain 38 % suomalaisista päästää urasyvyyden kulumaan minimiin talvirenkaissa. Lisäksi 38 % uusii talvirenkaat havaitessaan turvallisuusominaisuuksien heikentymisen. On huomioitava, että talvikeleillä kuljettaja huomaa kulumisen vaikutukset pitoon aiemmin kuin kesäliikenteessä. 

Renkaiden hinta kertoo niiden kestävyydestä 

Renkaanostajan kannattaa ottaa huomioon tuotteen koko käyttöikä: Hinta perustuu aina osittain siihen, millaisia materiaaleja valmistuksessa on käytetty. Premium-renkaissa on laadukkaampia ja kestävämpiä kumi- ja metalliseoksia kuin halvemmissa vaihtoehdoissa. Lisäksi esimerkiksi Nokian Renkaiden SUV- ja pakettiautojen renkaissa on aramid-kuitua, joka tekee renkaan sivupinnoista tavallista kestävämmät. Aramid on erittäin vahva kuitu, jota käytetään esimerkiksi luodinkestävissä liiveissä. 

– On tärkeää, että kulumiskestävyys ei kuitenkaan ole ainoa valintaperuste. Turvallisuutta kannattaa korostaa, ja sitä parantavat muun muassa hyvät märkäpito- sekä vesiliirto-ominaisuudet, sanoo Matti Morri. 

– Autoilija voi itse pidentää renkaiden turvallista käyttöikää vaihtamalla renkaiden paikkoja edestä taakse ja päinvastoin. Näin renkaat kuluvat tasaisesti. Renkaiden kierrättämistä auton alla tehdään valitettavan vähän, vaikka siten voi jopa kaksinkertaistaa rengassarjan kilometrituloksen, hän neuvoo. 

Myös oikealla varastoinnilla voi parantaa renkaiden kestävyyttä. Paras säilytyspaikka on viileä ja kuiva sekä suojassa auringolta. Tämä on tärkeää, koska Nokian Renkaiden kyselytutkimuksen perusteella yli puolet suomalaisista (51 %) varastoi ja vaihtaa renkaansa itse. Luku on huomattavasti suurempi kuin esimerkiksi Ruotsissa (36 %) tai Saksassa (33 %), joissa moni autoilija käyttää rengashotellia. Jokaisessa maassa kyselyyn vastasi 1000 autoilijaa, jotka ajavat henkilöautolla ja osallistuvat renkaiden hankintaan. 

Töitä ympäristöystävällisten materiaalien puolesta 

Kestävä rengas on sekä taloudellinen valinta kuluttajalle että paras vaihtoehto ympäristön kannalta. Nokian Renkaiden kyselytutkimuksessa selvitettiin myös autoilijoiden ajatuksia ympäristöteemoista. Nuoret aikuiset pitivät tärkeänä muun muassa renkaanvalmistuksen CO2-päästöjen madaltamista; iäkkäämmät kuljettajat olivat huolissaan nastarenkaiden aiheuttamasta teiden kulumisesta. 

Nokian Renkaat on rengasalan edelläkävijä vastuullisuudessa, ja tuotekehityksen senior manager Harri Myllymaa on tehnyt koko 2000-luvun ajan töitä aiheen parissa.

– Kuluttajat ajattelevat vastuullisuutta usein renkaiden polttoaineen kulutuksen, kulumisen tai niiden kierrätyksen näkökulmista. Nokian Renkaiden nykyinen tutkimustyö suuntautuu yhä enemmän biopohjaisten ja kierrätettävien raaka-aineiden löytämiseen. Renkaiden turvallisuuden kehittämisessä, polttoaineen kulutuksen vähentämisessä ja kulumiskeston parantamisessa olemme jo saavuttaneet paljon. Niiden rinnalla meidän on mahdollista huomioida muitakin vastuullisuuden kehityssuuntia, Myllymaa toteaa.

Näin suomalaiset huolehtivat kesä- ja talvirenkaistaan

61,2 % seuraa renkaiden urasyvyyttä

51,2 % tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti

44,3 % huomioi renkaiden iän

31,1 % vaihtaa renkaiden paikkoja auton alla

22,5 % nostaa rengaspainetta, kun kuorma kasvaa

16,3 % poistaa renkaan uriin juuttuneet kivet

 

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. 010 401 7621, [email protected]

Senior Manager, R&D Operations, Harri Myllymaa, puh. 010 401 7862, [email protected]

 

Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram