13. maaliskuu 2008 07:59
kategoriassa
Tuoteuutiset
Raskaan kaluston liikenneturvallisuus:
Pidoltaan parhaat renkaat perävaunun viimeisille akseleille
Oikeanlaisella rengastuksella voidaan vähentää merkittävästi perävaunun heilahtelua. Turvallisuuden kannalta on suositeltavaa asentaa pitävät renkaat raskaan kaluston perävaunun kaikille akseleille. Jos on valittava, pidoltaan parhaat renkaat kannattaa asentaa viimeisille akseleille, mikä vakauttaa yhdistelmän kulkua ja estää heilahtelua. Suositus koskee sekä perävaunua että apuvaunua.
- Olemme selvittäneet yhdessä Teknillisen korkeakoulun autolaboratorion kanssa, miten täysperävaunuyhdistelmien rengastus vaikuttaa ajovakauteen liukkaalla kelillä. Aikaisemmin vetoauton hyvää rengastusta on pidetty lähes itsestään selvyytenä talviaikana, mutta perävaunun rengastus on jäänyt vähemmälle huomiolle, Nokian Renkaiden kuorma-autonrenkaiden tuotepäällikkö Teppo Siltanen sanoo. Hän viittaa syksyn 2007 aikana valmistuneeseen Mikko Lehessaaren diplomityöhön: Moduuliyhdistelmän stabiliteetin parantaminen renkaiden avulla.
Liukkaalla talvikelillä perävaunun liikkeet toistuvat jopa kaksi kertaa vetoautoa voimakkaammin. Sivuttaisliike vahvistuu nopeudesta riippuvan kertoimen mukaan, joka on tyypillisesti 1,5-2,5. Seurauksena on, että perävaunu voi alkaa heilahdella aivan itsenäisesti ja yllättäen.
Oikeilla rengasvalinnoilla lisäturvaa liikenteeseen
Uudet tutkimustulokset on otettu heti huomioon Nokian Renkaiden rengassuosituksissa. Perävaunun ja apuvaunun viimeisillä akseleilla tulee aina käyttää hyväkuntoisia renkaita. Viimeisille akseleille asennettavat renkaat voivat myös olla talvirenkaita. Rengastuksen minimisuositus kaikille akseleille talviaikana on 5 mm:n uransyvyys ja M+S-merkintä, joka kertoo että rengas soveltuu ympärivuotiseen käyttöön.
Oikea rengasvalinta ja säännölliset renkaiden paineiden tarkastukset alentavat oleellisesti rengaskustannuksia ja pienentävät onnettomuusriskiä.
Jopa 10 %:n pitoerot ovat merkittäviä rengastusta valittaessa. Kun muistetaan, että renkaiden väliset erot sivuttaispidossa voivat olla jopa 50 %:n luokkaa, voidaan oikeilla rengasvalinnoilla parantaa merkittävästi turvallisuutta talvisilla teillä.
Nokian Renkaat osallistuu aktiivisesti raskaan ajoneuvokaluston turvallisuuden ja ympäristöominaisuuksien parantamiseen. Pohjoisten, vaativien olosuhteiden erikoisosaajana Nokian Renkaat on ollut vahvasti mukana tutkimassa ja kehittämässä rengasvalintojen vaikutusten arviointia Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen johtamassa raskaan liikenteen tutkimushankkeessa eli RASTU:ssa.
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Tuotepäällikkö Teppo Siltanen, kuorma-autonrenkaat
puh. 010 401 7709, [email protected]
Nokian Renkaat: www.nokiantyres.com
Kuvamateriaalia: www.nokiantyres.com/rastu
Mikko Lehessaari: Moduuliyhdistelmän stabiliteetin parantaminen renkaiden avulla. Teknillinen korkeakoulu. Diplomityö 7.12.2007.